Pannkakor till fredagsmiddag

Det bästa med att vara vuxen är att få bestämma själv (det kan i och för sig också vara det jobbigaste med att vara vuxen). Därför åt vi pannkakor till fredagsmiddag! Nej, ingen ärtsoppa före, bara pannkakor. Med grädde, sylt, socker och chokladglass.

middag

Jag gör dem precis som min mamma. Med lite salt och socker i smeten och tunna ska de vara. Jag vänder inte heller pannkakorna, det har aldrig mamma eller mormor gjort och det är bara ett slöseri med tid! Grädda den färdiga på ena sidan och vik ihop den till en trekant på järnet.

Absolut godast tycker jag att de är helt naturella och när jag får äta dem med händerna. Henrik gillar inte det där med händerna men det är det bästa sättet att äta pannkakor på!

pannkaksfat

Fatet jag har lagt upp dem på köpte jag på loppis för ett tag sedan. 20 kr kostade det och jag vet inte hur jag har klarat mig utan det innan!

Till 15 pannkakor behövs
150 g mjöl
6 dl standardmjölk
3 ägg
Lite salt och aningen mindre socker
25-50 g smör (beroende på vilket humör du är på)

Rör ut mjölet i lite av mjölken till en klumpfri smet. Häll i salt och socker och späd med resten av mjölken. Rör ner äggen ett i taget. Låt smeten stå i rumstemperatur ca 30 minuter.

Smält smöret och häll ner i smeten. Grädda sedan pannkakor av smeten, ta lite mindre än 0,75 dl smet till varje lagg. När pannkakan är genomgräddad och du ser att den fått fin färg viker du ihop den först en gång på mitten och sedan en gång till så du får en fin trekant.

Servera med egna favorittillbehör.

glass

2 thoughts on “Pannkakor till fredagsmiddag

Kommentera

