Soppa igen och rocky road kaka

Den där vietnamesiska soppan jag åt hos en kompis i förra veckan var så himla god så jag bestämde mig för att göra den själv till middag en dag.

Koriander

Jag hade köpt ryggbiff för det fina tillfället och såg verkligen framemot att få en snabb och riktigt god middag.

Så öppnade jag förpackningen med kött. En vedervärdig stank kom emot mig! Fy vad det var surt! Besvikelsen kom fort och glädjen att få besökt Willys igen en fredagkväll infann sig på inga sätt. Jag blev ganska irriterad faktiskt…

Men jag och syster som också skulle få äta av denna goda soppa körde till Willys och lämnade tillbaka det vidriga stycket. Vi köpte nötfärs istället och gjorde små frikadeller med röd currypasta.

Chili

Det blev en mycket god soppa trots att det inte blev som jag tänkt mig.

Självplock

Det är en kul soppa där man får plocka i själv vad man vill ha. Grundbuljongen är där men sedan kan du ta i mer eller mindre chili, mycket eller lite grönt.

Vietnamesisk soppa till 4 pers

Buljong
1,5 l köttbuljong
5 cm ingefära
1 kanelstång
10 nejlikor
4 stjärnanis
Salt
Peppar

Frikadeller
500 g nötfärs
1 tsk röd currypasta
Knappt 1 msk salt

I soppan
1 pkt nudlar, 250 g
100 g svamp
1 pkt färska böngroddar
2 morötter
100 g sugarsnaps
5 salladslökar
1 lime
Koriander, färsk
Chili

Koka ihop allt till buljongen och låt sjuda medan du förbereder resten.

Skiva svampen och strimla morot och sugarsnaps. Skiva löken och klyfta lime. Skär över koriander som hastigast och hacka chilin. Beroende på hur starkt du vill ha det tar du bort kärnor och innerväggar. Skölj böngroddar.

Blanda färsen med pasta och salt. Forma till små frikadeller.

Koka nudlarna enligt anvisningarna på paketet och häll av vattnet. De kan ha lite kärna kvar då de senare kommer ligga i varm vätska.

När du förberett allt kan du fiska upp kryddorna från buljongen med en hålslev eller sila den. Lägg ner frikadellerna och låt puttra till de är genomkokta. Lägg i svampen och koka upp igen.

Fördela nudlar i soppskålar och skeda över buljong med frikadeller och svamp. Ställ fram fat med alla grönsaker och smaksättare. Låt var och en toppa sin soppa efter smak och tycke.
Njut!

Soppa

Till efterrätt hade vi en kladdkaka toppad med hemkokt kola, dumle, jordnötter, pistagenötter och minimarsmallows!

kladdkaka med topping

2 thoughts on “Soppa igen och rocky road kaka

Kommentera

