Ett riktigt ärtskott!

Nu kan jag alldeles snart börja skörda ärtskott till min sallad! Jag planterade torkade ärtor förra veckan i en plastlåda och nu är de verkligen på gång!

ärtskott

Vill du odla egna ärtskott är det bara att lägga en hand full gula ärtor (sådana du gör ärtsoppa på) i blöt över natten och sedan strö ut dem i ett tunt lager jord. Vattna och täck med plastfolie med hål i. När skotten börjar komma upp tar du bort plastfolien. Glöm inte att vattna emellanåt. Skörda dem sedan så att det finns några blad kvar på stängeln, då kan du skörda två gånger.

Nästa gång jag planterar ska jag se om de mår bra av att stå lite närmre varandra för nu står de ganska glest och det blir ju i ärlighetens namn inte allt för mycket av dem…

2 thoughts on “Ett riktigt ärtskott!

  1. Ååå vilka fina små skott! Det ska jag också odla när jag kommer hem 🙂 hoppas allt e lugnt på jobbet!

    • Tack! Ja det är ju en bra sak att odla inne för mig som inte har trädgård =) det är lugnt på jobb, Emie håller ställningarna! Hoppas du har supermysigt!!

Kommentera

