Hasselnötstårta

OMG jag är kär! Jag har hittat till ganachehimmeln! Gjorde en hasselnötstårta i går som jag hittade recept till på smitten kitchen (där är hur många recept som helst som jag vill testa!). Mycket med ganachen talade för att det inte skulle gå så bra, utifrån vad jag har fått lära mig om choklad. Till exempel ska det aldrig komma vatten i choklad, då blir det grynigt – den här ganachen består av bara vatten och choklad (klassas det då som en ganache? Vem vet…) Smält inte choklad direkt i kastrullen, då blir det för varmt och den bränns -den här ganachen görs direkt i kastrullen. Visserligen har jag sett att de har gjort chokladsås med vatten på Master Chef Australia så ok, det kanske går. Och om man passar kastrullen noga borde den ju inte bli för varm. Så jag testade och följde receptet.

chokladhack

Hur gick det då? Jo, jag hällde varm espresso i kastrullen tillsammans med halva mängden hackad choklad. Hade lägsta fjutten på gasen. Rörde då och då. Och vet ni vad!? Den var så fin!! Jag blev alldeles varm av den alldeles fina släta chokladsmeten som tog form när jag rörde runt! Sedan tog jag kastrullen från gasen och rörde ner resten av den hackade chokladen. Oj, tänkte jag nu. Tänkte att nu upprepas min jäkla ganache-tur. Det skar sig! Men då tog jag fram minnet av hur fin den senast ganachen blev som jag gjorde här och mindes att det blev så bra så när jag tillsatte den varma espresson i den ganachen. Så jag gjorde helt enkelt en 2-cl-espresso till och hällde i. Och vet ni vad?! Den blev så slät och fin igen! Och alldeles stolt stod jag där och fotade choklad smält med kaffe i en kastrull… Kanske är det svårt för någon utan baknings-intresse att förstå hur man kan bli så glad av en slät ganache. Men ja, sådan är jag. Bakning är ju aningens mitt intresse. Och så god den blev! Förstår just nu inte varför man inte alltid använder vatten…

fin ganache

Till själva tårtan nu: Den var underbar!! Jag har insett att jag nog är kakberoende fastän jag envisas med att säga att jag inte äter mycket kakor; hela dagen har jag längtat hem så att jag ska få äta en bit av den här tårtan! Den slår en budapestrulle med hästlängder! Så ja, det är nog inte bara ganachen jag är kär i utan hela tårtan!

Hasselnötter

Gör denna tårtan om du gillar hasselnötter! Det är lite pilligt att rosta och skala hasselnötterna (eller det pilliga är att få med så lite av skalresterna som möjligt) men är väl värt mödan. Där originalreceptet finns är massor med snygga bilder som kan tar dig ganska så mycket steg för steg genom tårtbaket.

en bit hasselnöt

Hasselnöts tårta med choklad

Nötbottnar

  • 195 g + 30 g strösocker
  • 6 stora äggvitor (ca 200 g)
  • 340 g hasselnötter
  • 0,25 tsk salt
  • 1 tsk vaniljsocker

Chokladfyllning ”ganache”

  • 170 g choklad (70%)
  • 80 ml hett kaffe eller vatten

Grädde

  • 375 ml grädde
  • 1 msk strösocker
  • ev 1 msk hasselnötslikör

Bottnar: Rosta hasselnötterna på en plåt i ugnen 8-12 minuter, 160 grader. Gnugga dem i en handduk så att det mesta av skalet går av. Låt svalna.

Rita upp fyra cirklar, 20 cm i diameter, på bakplåtspapper och smörj lätt med lite smör. Sätt ugnen på 160 grader.

Mixa hasselnötterna, salt och 195 g socker till ett grovt pulver. Vispa äggvitorna till mjuka toppar och tillsätt sedan vaniljsocker och 30 g socker i omgångar under fortsatt vispning. Vispa till en styv, men inte torr, maräng. Vänd sedan ner hasselnötsmixet i omgångar.

Spritsa eller bred ut nötmarängen på rundlarna du förberett. Grädda mitt i ugnen ca 20 minuter tills de är gyllenbruna och känns ”torra” när du tar på dem. Låt svalna.

Chokladfyllning: Hacka chokladen. Häll hälften av chokladen i en kastrull tillsammans med kaffe eller vatten. Rör över svag värme tills chokladen smält. Tillsätt resten av chokladen. Låt svalna.

Grädde: Vispa grädden tillsammans med socker och eventuell likör.

Montering: Bred chokladfyllningen på alla bottnar. Bred sedan på ca en matsked grädde på varje och lägg ihop till en tårta. Bred grädde runt och på tårtan och garnera efter tycke. Ställt i kyl till servering.

choklad på bottnar

Hasseltårta

English; This amazing cake is too from the blog smitten kitchen where you can get the recipe in English. In the text above I have written about how delicious it is and that I totally feel in love withe the chocolate filling which (after a miner adjustment, adding 2 cl hot coffee) was the smoothest ganache I have ever seen. And no, I don´t know if chocolate and water can be classified as a ganache. Well it is a cake well worth the time. It will be a frequent guest in my kitchen, althoughe I will probably have to wait a while before I make it again so that I don´t get feed up with it. Cause I tell you one thing, this is a cake I never want to be tired of!

9 thoughts on “Hasselnötstårta

    • Ja gör det! Den är riktigt fin 🙂 och jag tänker att man kan variera den lite efter humör, kanske lite färska hallon på toppen, mm, jag blir redan sugen på att göra den igen 🙂

  1. Wow!!! Gud vad den ser god ut! Blev riktigt sugen på en bit, här ifrån Spanien…. Kakor och tårtor är inte alls lika goda här som hemma! Njut för min del också!!! Kramar

    • Tack!! Ja den var en höjdare! Förstår vad du menar med att det inte är lika gott i Spanien, de har ju lite andra smaker. Ska lägga upp recept på kardemummasnurrorna också! Ha det så härligt i Spanien nu så ses vi där 🙂

  2. Pingback: Semestertid och favorit i repris | Sockervisp

Kommentera

