Kaffe och choklad i bästa tappning

Gjorde kaffe och chokladtårtan som jag skrivit om här i tisdags igen. Den var perfekt att ta med som födelsedagstårta till Henriks syster och sedan tog jag med resterna till jobb. Den var väldigt uppskattad på båda ställen kan jag säga. Några bad om receptet och då tänkte jag att jag kunde lägga ut det här. Tårtan är supergod men väldigt mäktig. Den är god när den är rumstempererad, men jag testade den faktiskt när den hade stått i kylen och det var riktigt gott det med. Enligt originalreceptet ska kakbottnarna gräddas sex minuter (!ja! 6 minuter!). I min ugn blev det perfekt med 13 minuter. Då såg den ganska ogräddad ut när jag tog ut den och den var aningen ”lös” på vissa ställen (ugnen gräddar inte helt jämnt), men det gick ändå bra att lägga ihop en tårta av den och kladdig och god blev den!

Kaffechokladtårta

Chokladtårta med kaffe

Tryffelglasyr

  • 150 g choklad, 70%
  • 0,5 dl vispgrädde
  • 0,5 dl strösocker
  • 0,5 dl espresso eller starkt kaffe
  • 50 g smör, rumsvarmt

Chokladbottnar

  • 200 g smör
  • 4 ägg
  • 5 dl strösocker
  • 3 dl vetemjöl
  • 4 msk kakao
  • 2 tsk vaniljsocker
  • 30 g choklad, 70%

Smörkräm

  • 1 vaniljstång
  • 1,75 dl strösocker
  • 1 dl vatten
  • 0,75 dl espresso eller starkt kaffe
  • 7 äggulor
  • 375 g smör, rumsvarmt

Börja med tryffelglasyren. Hacka chokladen och lägg i en bunke. Koka upp grädde och socker och häll över chokladen. Rör tills chokladen smält. Häll i varmt kaffe och rör ut. Avsluta med att röra ner smöret. Låt glasyren stå i rumstemperatur ca 12 timmar innan du brer den på tårtan. (Har den skurit sig mixa med stavmixer. Min blev perfekt denna gång till skillnad från förra när jag fick mixa, se bild på den längst ner).

Gör bottnarna. Smält smöret. Rör ner socker och ägg. Du behöver inte röra alls mycket utan bara så det blir jämnt. Tillsätt de torra ingredienserna och rör igen till en jämn smet. Fördela i tre 20 cm formar som du klätt med bakplåtspapper. Riv den mörka chokladen över kaksmeten (denna extra choklad är inte med i originalreceptet men jag tyckte att det kunde vara lite mer choklad i). Grädda mitt i ugnen 12-15 minuter, 175 grader. De ser halvt ogräddade ut när du tar ut dem. Låt svalna, plasta eventuellt in bottnarna och låt ligga i rumstemperatur om du till exempel ska använda dem dagen efter.

Gör kaffesmörkrämen. Häll socker, vatten och kaffe i en kastrull. Dela vaniljstången på mitten och skrapa ur fröna. Lägg alltsamman i kastrullen. Koka upp och när sockerlagen är uppe i 110 grader fiskar du upp vaniljstången och börjar vispa äggulorna i en bunke. Vispa aningen fluffigt. När sockerlagen är uppe i 122 grader häller du lagen i en tunn stråle över äggvispet medan du vispar på högsta effekt med elvispen. Bli inte orolig om du tycker att det verkar vara rinnigt, det blir tjockare när du vispar. Fortsätt vispa till smeten är ljummen (till mellan 30 och 40 grader) det viktigaste är att det inte är för varmt för smöret. Klicka i smöret och fortsätt vispa till en fluffig smörkräm.

Montera. Bred hälften av smörkrämen på en chokladbotten. Lägg på nästa botten och bred på resten av smörkrämen. Lägg på sista bottnen och bred glasyren över, antingen helt täckande eller bara på toppen. Dekorera med exempelvis kaffebönor av något slag. Ställ i kyl eller servera direkt.

Montering
Förra gången jag gjorde tårtan såg den ut såhär. Då skar jag tårtan jämn runt om och spacklade den helt med glasyren.Helspacklad

3 thoughts on “Kaffe och choklad i bästa tappning

    • Haha! Ja det är ju bra att du kan hjälpa till i slutet 🙂 den är riktigt god så om någon av dem bakar den så kan du nog absolut hjälpa till 🙂

  1. Pingback: Hasselnötstårta | Sockervisp

Kommentera

