Odla

I torsdags var jag och Alexandra från i gott sällskap på odlingsworkshop i blomsteraffären Florera. Det var riktigt trevligt! Så trevligt så att det kändes som att jag gick där ifrån med massor av energi fastän det var mitt på kvällen. Energi både för att jag tyckte det skulle bli så kul att kunna odla något här hemma och för att det var en så trevlig stämning med så trevliga tjejer där.

fina hortensior

Temat var främst odla inomhus, men vi kom in på balkong och gårdsodling också.

Det är ju jätteintressant det här med hur man kan odla. Fick lära mig vad permakultur är och varför det är bättre än monokultur. Monokultur innebär att man bara odlar en sak och måste jobba mer för att få det att fungera; luka rabatter, byta jord och tillföra specifika gödningsmedel. Permakultur är istället att man planterar smartare, planerar så att växterna gynnar varandra. Dessutom satsar man på att fylla ut och plantera marktäckande så man slipper rensa ogräs och näringsämnena tas upp av de växter man vill ha. Kanske kan man inte odla så hemma på fönsterbrädan, men definitivt är det ett helhetstänk att försöka applicera var som helst.

grön fika

På plats i butiken fick vi plantera indiankrasse (blomsterkrasse), ärtor och vattenkrasse. Det och en härlig grön fika ingick i det mycket överkomliga priset. Bland annat fick jag lära mig att det finns mycket man kan odla inomhus, tänk till exempel vaxbönor! Och att det bara är att testa sig fram och att man kan göra groddar av det mesta. Dessutom köpte jag smultronfrön, tabascochilifrön och hör och häpna steviafrön! Ja det nya sötningsmedlet som bland annat i gott sällskap har skrivit om kan man plantera hemma i krukan! Kul!

sådd

De små så-krukor av tidningspapper är gjorda av en jättesmart liten trä-mackapär!

kikärtsgroddar

Så nu får vi se om det kanske dyker upp lite inlägg om odlingsförsök här på bloggen. Jag tänkte att jag skulle försöka ta lite sticklingar på min mynta jag har ståendes i fönstret. Det är ju så gott med mynta! Men dyrt att köpa så om jag kunnat uppfostra min egne hade det ju varit superb!

GlödlampanJag tyckte att det var en lysande idé att göra en sådan här kruka!

2 thoughts on “Odla

Kommentera

