Vegetarisk pan pizza

Jag har aldrig gjort pan pizza men blev så sugen på att göra det när jag såg något som liknade en på marknaden i lördags. Jag bestämde mig för att göra en vegetarisk och passade på att göra en supergod cole slaw med ädelost som det var länge sedan jag gjorde nu.

Det gröna

Jag längtade efter den här middagen hela veckan och när jag gjorde den igår blev den precis så god som jag hoppades! Cole slawn är av det lyxigare slaget och förhöjer vilken vardagsmiddag som helst!

Panpizza

Pan pizzadeg
2,5 dl vatten, 37 grader
25 g jäst
1 tsk socker
1 tsk salt
1 msk olivolja
1 msk bakpulver
6-7 dl vetemjöl special

Tomatsås
1,5 msk tomatpuré
1,5 msk soltorkad tomatpuré

Topping
0,5 fänkålsstånd
1 paprika
1 rödlök
0,5 zucchinin
6 cocktailtomater
125 g mozzarella
50 g ost, valfri riven

Lös upp jästen i vattnet. Tillsätt salt, socker och olivolja. Blanda bakpulvret med det mesta av vetemjölet och knåda i. Tillsätt eventuellt mer mjöl. Låt jäsa 40 minuter.

Skär grönsakerna i lagom bitar och blanda samman de två tomatpuréerna till tomatsåsen. Smaka eventuellt av den med salt, peppar och kryddor efter behag.

Kavla eller tryck ut degen i en braspanna eller två mindre runda formar klädd med bakplåtspapper eller smord med lite olja. Låt jäsa 20 minuter till.

Lägg på toppingen (tänk på att inte överfylla med topping, det ska vara lite luftigt mellan grönsakerna så det inte blir vattnigt) och grädda mitt i ugnen 20-25 minuter 225 grader.

ädelostcoleslaw

Cole slaw med ädelost
0,25 vitkålshuvud
1 burk creme fraiche, 200 ml
1 trekant ädelost, ca 100 g
1 päron
Salt och peppar

Strimla kålen så fint du vill. Lägg en i en bunke med lite vatten och salt och massera runt kålen lite så den slaknar en aning. Låt rinna av.
Blanda i creme fraiche, smulad ädelost, rivet päron, salt och peppar. Smaka av med mer salt om det behövs, kålen tåler en del.

Njut!

Grädda pizzan

Pizza med slaw

6 thoughts on “Vegetarisk pan pizza

Kommentera

