Fika med banankaka och kaffechoklad cupcake

Jag hade äggvitor i kylen som jag behövde använda och då passade det bra att få prova banankakan från min nya favoritbok Tårtor och bakelser från En Liten Smula.

Den såg så fin ut när jag tog ut den från ugnen, men sedan sjönk den ihop i sidorna liksom. Den var luftig i övre halvan av kakan och lite mer sammanfallen i botten. Jag hatar när det blir så!! Jag antar att jag har vispat vitorna för länge, för det kan inte ha varit för kort, för det var fina toppar i marängen, så den var inte lös. Eller kanske rörde jag för mycket när vitorna kommit i. Det här att inte veta vad som går fel är irriterande! Det såg ju så fint ut från början… Har det hänt någon av er?

Oavsett var den god i smaken. Massor av banan och så var den täckt med en ganache.

IMG_0076

Jag hade över kaffesmörkräm från kaffetårtan jag gjorde för ett tag sedan, så den vispade jag upp och spritsade på chokladmuffins så det blev chokladkaffecupcakes.

IMG_0055

English: I had a lot of egg whites in the fridge so I decided to make a banana cake from the new favorite cookbook of mine. Something went wrong, the cake looked beautiful when I took it out from the oven, but sank down a bit when cooling. I suppose it was the egg whites that were beaten too hard, or that I mixed the batter too much after adding the meringue. Do you know what it was? Have you had the same problem?

Anyhow, the cake tasted good. It was coated with a ganache and really tasted banana!

I had some coffee buttercream that I piped on chocolate cupcakes. Decorated with a coffee bean.

Kommentera

