Chokladpåskhare

Jag ville göra något påskgodis och tänkte att jag kunde använda de fina formarna jag fick av mamma och pappa för några månader sedan. Jag ville göra det ordentligt, temperera choklad och så vidare, men tiden räckte inte till och ärligt talat ville jag inte riskera att kämpa med en temperering som kanske inte blev lyckad. Så jag fuskade.

Påskhare

Jag tog bak-och dessertchoklad som jag penslade i de väl rengjorda formarna. Sedan lät jag det stelna i kyl. Jag penslade sedan ett ganska tjockt lager god mjölkchoklad som återigen ställdes in i kylen. Sedan tog jag en god mandelmassa och pressade ner i håligheten. Sist penslade jag på ett lager av mjölkchokladen och en sista vända in i kylen. So far, so good. Sedan var det bara att få ut dem… Jag tänkte ju att den där bakchokladen nog kom att släppa enkelt ur sin form. Men ack nej! BANK, BANK, BANK!! Jag smällde ner formarna i en skärbräda gång på gång och efter ca 13 smällar släppte de mer eller mindre hela. Men goda var de i alla fall.

Jag packade in dem en och en i små hemgjorda celofanpåsar (ihoptejpad celofan).

Inpackad hare

 

English; I wanted to make some Easter candy and thought I could use the fine molds I got from mom and dad a few months ago. I wanted to do it properly, temper the chocolate, and so on, but the time was not enough, and honestly I did not want to risk fighting with a tempering that might not be successful. So I cheated.

I took baking and dessert chocolate and painted in the well cleaned molds. I let it harden in the fridge. Then I painted a fairly thick layer of good milk chocolate, which again was set in the fridge. Then I took a good almond paste and pressed into the cavity. Last I painted in a layer of milk chocolate to seal it and then one last turn in the fridge. So far, so good. Then it was just to get them out … I thought that the course baking and dessert chocolate would release easily from the molds. But oh no! SMASH, SMASH, SMASH!! I slammed the molds in a cutting board over and aover again and after about 13 bangs they were released more or less intact. But they were good in all cases.

I packed them one by one in small homemade bags (taped together celofan).

6 thoughts on “Chokladpåskhare

Kommentera

