Underbar bakbok

Jag är alldeles uppspelt! Lånade en bok på biblioteket som jag tänkte kunde vara trevlig. Jag blev så positivt överraskad så jag vet inte vad! Nu vet jag inte vad jag ska göra när jag måste lämna tillbaka den!

Boken heter Tårtor och bakelser från En Liten Smula. Författaren är Therese Baalack som från början startade konditoriet en liten smula och som nu är mycket mer än ett kondis. Ooh vad jag hade velat åka och äta någon av deras kakor!

tårtor och bakelser

Jag lånade en annan av hennes böcker för ett tag sedan, Tillfällen att njuta en smula, och jag minns att jag tyckte om den med. Den här Tårtor och bakelser är något alldeles speciellt! Alla bilder är så vackra och allt ser urgott ut! Jag gillar att det är relativt enkla bilder; det är bakverket som är det vackra, inte rekvisitan. Det är bakverket med oftast enkel dekoration som är i fokus. Det är också ett plus att det finns många recept med äggvita i kakorna/tårtorna. Jag har ofta äggvitor över från bland annat vaniljkräm eller majonnäs. Det blir tråkigt i längden att göra samma maränger eller engagera mig till att göra en mousse på dem. Nu har jag massor med förslag på vad jag ha dem i; vad sägs om Fragilité – mjuk mandelmarängstårta, Banankaka med chokladtryffel eller Biskvitårta med wiskey och mandel. Visserligen är där en del recept med mycket äggulor, men det gör ju inget eftersom det ger en anledning att testa någon av de nämnda.

Boken är från 2010, inte allt för gammal men heller inte ny, oavsett ser det ut som att alla bilder är tagna idag.

Det roliga är att jag verkligen vill baka allt ur boken. Det brukar finnas en del recept i kokböcker som inte tilltalar en, sådant som jag kunnat vara utan i boken. Men inte här. Jag hade velat baka mig från sida 1 till 71, 70 dagar i rad! Jag är övertygad om du får den här boken i dina händer så kommer du vilja baka allt från pärm till pärm du med.

Om du tycker att detta låter som en för otrolig hyllning av en bok för att vara sann, ja då har du helt enkelt inte tittat i boken =)

Jag provade att baka en choklad-kaffetårta (Peters chokladtårta med kaffesmörkräm) och den var himmelsk! Den gick åt som smör i solsken! Dock fick jag baka bottnarna mer än dubbelt så länge för att de skulle bli färdiga (och då var de ändå lika kladdkaka i konsistensen). Fyllningen var en supergod kaffesmörkräm och den glaserades med en kaffechoklad ganache. Ganachen var superfin och jag var så nöjd och stolt över hur blank, slät och fin den var. Men sedan stod den i drag och den blev ”oblank”. Jag kan inte tänka mig att det var något annat än det som gjorde att den ändrade sin konsistens. Men sak samma, den var riktigt god ändå. Den påminde lite i smaken som en chokladboll med mycket kaffe, fast flera gånger godare enligt Jenny. Och om du är osäker på kaffe i dessert/tårta så kan jag säga att enligt Fanny som inte gillar kaffe så smakade den inte kaffe alls och hon tyckte den var mycket mycket god! Jag gör sällan smörkräm och jag har aldrig gjort en sådan här med massor av äggulor. Man skulle vispa äggulor och het kaffesockerlag så att det blev en fluffig historia och sedan vispa ner smöret.  Och fluffigt kan jag lova att det blev!

kaffechokladtårta

10 thoughts on “Underbar bakbok

  1. Okej, två frågor:
    1) när hinner du baka alla dessa kakor/tårtor? Fusk att ditt dygn har 28h och mina bara 24h.
    2) var gör du av alla kalorierna, kvinna!?! 🙂

    Nä inte alls avundsjuk, på båda punkterna!

    • Ja den är riktigt bra! Ska baka lite från den i helgen. Ja, kan tänka mig det med Jamies också. Jag är lite likadan, men ofta tar jag fram böckerna då och då så jag försöker använda dem så mycket som möjligt 🙂

  2. Pingback: Chokladrulltårta med vanilj och hallon | Sockervisp

  3. Pingback: Kaffe och choklad i bästa tappning | Sockervisp

  4. Hej,
    Jag undrar bara om tryffelglasyren verkligen ska stå i rumstemp i 12h? Kan den inte bli dålig då? Vill så gärna göra tårtan 🙂

    • Förstår din tanke, men det är helt enligt receptet att den ska stå i rumstemperatur. När jag haft den i kyl så har den tyvärr skurit sig 😦 men den är väl värd att prova! Gör vad du tycker känns bäst med tryffeln, det kommer säkert bli jättegott oavsett!

Kommentera

