Matbloggsträff

I söndags hade vi ännu en matbloggsträff där vi åt gott och pratade om mat och bak. Det blev precis som förra gången en liten överraskningsbuffé av godsaker. Jag hade med två sorters färskost (vitlök och dragon), en ölmarmelad och en rödlöksmarmelad. Dessutom en brie och två sorters surdegsknäckebröd. Ölmarmelad åt jag och Henrik en gång i Italien till ost när vi beställde antipasti. Det är en ganska söt men väldigt ölig helt slät marmelad. Vi hade inget recept med oss från Italien på den, så vi experimenterade. Den innehåller bara öl, socker och pektin. Jag har inte skrivit ner receptet men det är bara att testa dig fram om du vill prova. Den passar bra till lite starkare hårdostar ostar också.

bloggbord

Färskostarna gjorde jag genom att låta 500 g turkisk yoghurt och 300 g gräddfil rinna av över natten. Sedan delade jag den i två för två sorters smaksättning.

Jag har sett att ett annat tillvägagångssätt att göra färskost är att värma upp yoghurten eller vad man väjer att använda. Det tänkte jag testa nästa gång för osten blev inte riktigt så fast som jag skulle vilja. Men så god ändå! Alltså igår, när vitlöksfärskosten  hade stått till sig några dagar smakade den väldigt likt Boursin osten som är en absolut favorit hos mig! En fransk vitlöksfärskost som är helt underbar! Vi brukade ha den till en biff på lördagarna när vi var mindre. Det var en lyx då och det är det än! Dragonfärskosten påminner om en bearnaise i smaken. Jag gör ibland fuskbearnaise genom att använda just smaksättningen nedan i exempelvis creme fraiche eller turkisk yoghurt för att få en smalare lyxig sås. Men det är klart, inget kan mäta sig mot en riktig bea!

Vitlöksfärskost

  • ca 500 g turkisk yoghurt + 125 g gräddfil, avrunnen
  • 1 liten vitlöksklyfta
  • 0,5 tsk salt
  • 1 msk hackad persilja
  • svartpeppar

Blanda yoghurten och gräddfilen (som har runnit av i ett kaffefilter över natten) med vitlök, hackad persilja och peppar. Smaka av. Lägg i något fint och låt gärna stå en dag eller två.

Dragonfärskost

  • ca 500 g turkisk yoghurt + 125 g gräddfil, avrunnen
  • 1 charlottenlök
  • 0,5 msk vitvinsvinäger
  • 0,75 msk dragon, torkad
  • 0,5 tsk salt
  • vitpeppar

Blanda yoghurten och gräddfilen (som har runnit av i ett kaffefilter över natten) med finriven charlottenlök (ska bli 0,5-1 msk), vinäger, dragon, salt och peppar. Smaka av. Lägg i något fint och låt gärna stå en stund så att dragonen hinner sprida sin goda smak.

små burkar med gott

Rödlöksmarmeladen var ett syrligt och lite kryddigt inslag till osten. Den kan såklart smaksättas på annat sätt än jag valde. Jag har ätit en som var jättegod som hade vitlök i sig och det blir ju något helt annat än kanel.

Rödlöksmarmelad med kanel och chili

  • 400 g skalad rödlök
  • 2 msk olja
  • 1 tsk salt
  • 0,5 dl äppelcidervinäger
  • 0,5 dl strösocker
  • 0,5 tsk kanel, mald
  • 0,5 tsk chilipulver, mer eller mindre
  • några skvättar balsamicovinäger

Strimla rödlöken och fräs den nästan mjuk i olja i ett stekjärn. Tillsätt sedan resterande ingredienser utom balsamicovinägern. Låt allt koka samman så att det mesta av vätskan ångar bort. Skvätt sist över lite balsamicovinäger så att det blir en ny fräsch syra på det hela.

rödlök

 

I gott fika sällskap bjöd på chokladbräck och två sorters dadelbollar. Perfekta små godbitar som man kan ta flera stycken av!

smågodisar

Mitt lilla gröna bjöd på en matig muffin och en choklad mango muffin.Två härliga muffinsvarienter.

två muffins

Det gröna skafferiet bjöd på ett utsökt dadelbröd.

IMG_9971

Kommentera

