Super chocolate cookies!

Jag lånade boken Det bästa från Magnolia Bakery (Torey, A., Apple, J. ochRosvall, A. 2012). Först var jag lite besviken på den. Det är ganska få bilder och jag blir lätt irriterad på att typsnittet som används för att skriva namnen på bakverken är svårläsligt. Dessutom har boken några fel i sina egna sidhänvisningar, recepten står inte där de ska. Men sedan gav jag den några kvällar till, satt och bläddrade lite på måfå. Kom över det där första och började faktiskt titta på recepten. Då upptäckte jag att det mesta lät riktigt gott och jag fick ett omåttligt sug att baka något från boken.

chokladare

Därav har jag nu bakat chocolate drop cookies with heat bars. Nu vet jag inte om det blir ett gott omdöme av ett recept om jag har gjort om det för att få det som jag vill. Jag tillsatte mer mjöl för jag tyckte att de rann ut och jag hade inte allt godis hemma som skulle stoppas i kakdegen, så det blev väl mer en typ av chocolatechip cookie. I originalreceptet är det pekannötter, finhackat chokladgodis, en japp och något som kallas vaniljknappar. Jag hade 46% choklad och det hackade jag i istället för allt det andra. Har dessutom halverat receptet men ändå blev det ca 35 kakor.

chokladkakor recept

Chokladcookies

English; I borrowed a book that is a Swedish edition of the English The Complete Magnolia Bakery Cookbook”. At first I was a bit skeptical, I thought it had too few pictures and I’m always annoyed when the selected font is difficult to read. Moreover, it has some errors in its own page reference, recipes are not where they should. However, as I was going through the pages randomly and looking past my reservations, I found the book quite catching. There where a lot of things that sounded tasty and quite delicious! And so I had to make some chocolate cookies. Although I did not follow the recipe completely… But the cookies are absolutly delicious!

About 35 cookies:

  • 4 dl flour
  • 0.75 dl of cocoa
  • 0.5 tsp salt
  • 0.5 tsp bicarbonate of soda
  • 150 g butter, room-temperature
  • 1.5 dl granulated sugar
  • 1.5 dl cane sugar
  • 1 egg, room-temperature
  • 1.5 tablespoons milk
  • 0.5 tbsp vanilla sugar
  • 1 dl chopped chocolate or chocolate candy

Preheat the oven to 175 degrees celsius.

Mix flour, cocoa, salt and baking soda.

Beat the butter and sugar about 3 minutes until fluffy. Crack the egg and whisk properly into the buttermix. Add the milk and vanilla and whisk in too. Pour in the mixed dry ingredients and whisk together to form a dough.

Roll teaspoon-sized balls and flatten them slightly. Bake in the middle of oven 10-12 minutes.

Kommentera

