All in one

En enkel allt-i-ett middag är ”Fannys örtkyckling” från boken Under valnötsträdet. Jag gjorde såklart inte exakt som dem eftersom jag upptäckte att jag inte hade vitt vin och heller inte kycklingklubbor med skinn.

Istället blev detta en variant på originalet. Men lika enkel och säkerligen lika god! Bra med receptet är att du tar fryst kyckling och skjutsat direkt in i ugnen. Det gör alltså inget som du som jag ofta glömmer att tina råvaror i tid.

Allt i ett

Till 4 pers:

  • 1 zucchini
  • 2 röda paprikor
  • 2 rödlökar
  • 6 potatisar
  • ca 700 g kycklinglårfilé, fryst
  • svarta oliver
  • 2 vitlöksklyftor
  • rejält med salt och peppar
  • olivolja
  • 250 ml rött eller vitt vin
  • diverse örter och kryddor

Sätt ugnen på 200 grader. Skär grönsakerna i lagom stora bitar, ganska grova. Lägg dem och kycklingen i en ugnsfast form. Ha eventuellt bakplåtspapper i så blir det enklare att diska. Skiva vitlöken och strö över tillsammans med oliver, salt, peppar och andra kryddor (ex rosmarin och timjan). Slå över lite olivolja och vinet.

Ställ i mitten av ugnen 45-60 min. Kolla så att kycklingen är klar. Servera!

6 thoughts on “All in one

Kommentera

