Latte art

Det som är positivt med att baka en del är att det är lätt att plocka ihop en egen litet desserttallrik när det nalkas fika. Fyll ut med något lite nyttigare och kanske någon köpt genväg så är lyckan gjord! Till en fika krävs ju inte bara kakor utan också något att dricka till. Jag har tänkt att jag ska lära mig om det där med latte art. Skumma mjölken och hälla den i ett mönster i kaffet. Hittad en sida på nätet med små tuturials, det finns säkert massor med sådana men jag gillade denna.

Det kluriga med att hälla mjölken är att få med skummet i en jämn ström. Skummet som kommer från vår kaffeapparat har en tendens att lägga sig längst bak i kannan när jag häller och sedan kommer allt i slutet varpå det är omöjligt att göra mönster. Men jag tror att jag har hittat en lösning genom att skvalpa runt mjölken ordentligt precis innan den ska ner i kaffet. Det fungerade i alla fall en gång.. Nu är det bara att öva…

Latte art

På tallriken ligger brownie, after eight päron på brownie, sultanens hemlighet, rosenkakor, passionsfrukt och lite vanlig after eight.

Liten fika tallrik

English; If you bake every now and then it is easy to put together a delicious plate of sweets (if you don´t eat everything at once of course). Here I have a brownie, a brownie with pearmousse, rose cookies, the sultans secret, passion fruit and some after eight´s.

I am trying to learn how to do latte art. It is a bit dfficult. I found a site where a guy showes how to do and it looks spmple, so now it is just to practise with this in minde.

Kommentera

