Sweet dreams och sultanens hemlighet

Jag har lånat en helt underbar bok. Sweet dreams, tårtor, kakor och annat drömgott heter den (Svanberg, Åsa & Holm, Malou, Ordalaget bokförlag 2012). Bilderna är verkligen vackra och allt ser jättegott ut. Det är en kokbok fylld med sötsaker. Kakor, tårtor, marshmallows, bakelser och mer. Bara bilderna är en fröjd att se på, de är stilleben som är sinnrikt uppställda.

Recepten verkar inte alltför komplicerade och låter gott. Jag har dock en känsla av att just detta kan vara något bedragande.  Jag gjorde nämligen Sultanens hemlighet idag. En liten chokladgodbit, ett mellanting mellan en pralin och fudge (bild följer nedan). Receptet verkade enkelt men oj så fel det blev! Man skulle bara vispa samman bland annat kondenserad mjölk, nutella och hackad choklad. Sedan skulle man ställa det över vattenbad och röra tills chokladen smält. Hela smeten skar sig och det såg inte ett dugg inbjudande ut. Jag räddade det genom att värma upp ny kondenserad mjölk. Till den tillsatte jag sedan, med mycket tålamod, klumpar av den misslyckade massan. Lät varje klump smälta innan jag blandade i ny. På så sätt fick jag en jämn slät smet. Men jag undrar om det någonsin kan bli bra att göra så som det står i receptet. Kanske hade jag bara otur. Oavsett var slutresultatet riktigt smaskigt!

Boken i övrigt är en inspirationskälla och absolut ett trevligt inslag i bokhyllan.

sultanens hemlighet

Här kommer receptet på de här godbitarna. Det är dock inte samma mängd kondenserad mjölk som i boken och jag har uteslutit smöret som egentligen ska vara i eftersom smeten skar sig och jag fick göra om den. Enligt originalreceptet ska det även vara flingsalt på toppen, men jag tyckte att det var tillräckligt salt som det var. Jag har skrivit tillvägagångssättet så som jag kommer göra nästa gång jag gör dessa godbitar. Så märk väl att jag inte har gjort så som jag skriver nedan, men jag tror att det här fungerar bättre än så som boken förordar. Det var i princip så här jag gjorde när jag fick värma upp massan igen i omgångar i ny uppvärmd kondenserad mjölk.

  • 1 burk kondenserad mjölk, (397 g)
  • 110 g nutella, (2,5 dl)
  • 1 tsk äkta vaniljpulver
  • 0,5 tsk salt
  • 225 g choklad, 70 %
  • 75 g nötter av något slag

Klä en fyrkantig form, ca 20 x 20 cm, med bakplåtspapper.

Värm kondenserad mjölk, nutella, vaniljpulver och salt i en rostfri bunke som ställts över en kastrull med sjudande vatten. Rör om då och då.

Hacka under tiden chokladen. När mjölk och nutellasmeten är riktigt varm, inte puttrande men varm, tillsätter du den hackade chokladen. Rör tills chokladen har smält. Tillsätt grovt hackade nötter eller mandlar. Häll smeten i den förbredda formen, släta till och ställ in i kyl och låt stelna.

Ta upp ”chokladplattan” och skär i kuber. Förvara i lufttät burk i kyl.

choklad

English; I borrowed a wonderful book. Sweet dreams it is called (Svanberg, Asa & Holm, Malou, Ordalaget bokförlag 2012). The images are really beautiful and everything looks delicious. It is a cookbook filled with sweets. Cookies, cakes, marshmallows, tarts and more. The images are a joy to look at alone, they are all ingeniously arranged.

The recipes do not seem too complicated and sounds good. However, I have a feeling that this particular can be somewhat deceiving. I did the Sultan’s secret today. A small chocolate cube, remindes a ittlebit of a fudge (picture above). The recipe seemed simple but oh so wrong it was! It was just to whisk together condensed milk, nutella and chopped chocolate. Then one would put it over simmering water and stir until the chocolate was melted. The entire batter split and it did not look a damn inviting. I saved it by heating  some more condensed milk. To this I added, with much patience, chunks of the failed mass. Let each blob melt before I mixed in a new one. This way, I got an even smooth batter. But I wonder if it could ever be successful to do as it says in the book. Maybe I was just unlucky. However the endresult is a delight!

The book in general is an inspiration and definitely a nice feature on the bookshelf.

Here is the recipe for these chocolaty delights. It is not the same amount of condensed milk as in the book and I have omitted the butter that is originally in the recipe because the batter split and I had to re-do it. According to the original recipe, there should also be salt flakes on top, but I thought it was salty enough as it was. I have written the ”how to do” as I will do the next time I make these. I think this approach will work better than the books. It is basically this way I did it when I was warming up the mass again in new heated condensed milk.

  • 1 can condensed milk (397 g)
  • 110 g nutella, (2.5 dl)
  • 1 teaspoon pure vanilla powder
  • 0.5 tsp salt
  • 225 g of chocolate, 70%
  • 75 g nuts of any kind, such as almonds, hazel or pistachios

Line a square shaped tin, about 20 x 20 cm, with parchment paper.

Heat the condensed milk, nutella, vanilla powder and salt in a stainless steel bowl set over a saucepan of simmering water. Stir occasionally.

Chop the chocolate in the meantime. When the milk and nutella is really hot, not screaming hot but hot, add the chopped chocolate. Stir until the chocolate has melted. Add the ruffly chopped nuts or almonds. Pour the batter into the prepared tin, smooth and place in the fridge and let it set.

Pick up the ”chocolate brick” and cut into cubes. Store in airtight container in refrigerator.

7 thoughts on “Sweet dreams och sultanens hemlighet

  1. Ser fram emot att snart smaka på dem. Kom ju på att jag kanske får skjuta på sötsakskrängardagen till söndag eftersom det helt plötsligt dök upp ett kalas där. 🙂
    Puss puss

  2. Pingback: Latte art | Sockervisp

Kommentera

