Päron med after eight och stökiga barn

Jag tänkte ge ett bidrag till månadens sötsak denna månad. Jag har aldrig gjort det förr men tänkte att det kunde vara kul. Temat för februari är 70-tal. Jag tänkte direkt på päron med after eight. Funderade på om jag kunde göra om den lite gran så den blev lite roligare. Sagt och gjort. Jag bakade en browniebotten, gjorde en päronmousse och en mintchokladganache.

päron med after eight

Att jag aldrig ger upp det här med ganache! Men ibland blir det ju så bra! Jag hörd på nyhetsmorgon att nu under sportlovsveckan så kunde man baka med sina barn (ok, ingen direkt nyhet precis). Men de pratade om att det var bra att man i så fall var inställd på ett det kan bli kletigt och stökigt. Och därför undrar jag nu; har det varit några barn i mitt kök utan att jag vet om det?? Choklad på byxor, köksskåp, golv, glasögon, panna… Ja, det är sant. Jag orkade inte ta bort det på mina glasögon så jag stod och diskade undan allt mitt stök under tiden som jag stirrade på bruna fläckar! Och när jag upptäckte chokladen som jag dragit runt under min strumpa såg jag också det som var på mina byxor och som kletat mot skåpsluckan.. Det hade varit skönt att skylla på några barn. Men nej, det var bara jag som hade varit där.

Tillbaka till ganachen. Jag gör något fel! Jag vet att jag själv har skrivit innan att ”oo, det kan skära sig, bla bla bla…” men det är tusan inte kul när det gör det. Jag blir avundsjuk på till exempel Henriks syster Hanna som var här och bakade en chokladkaka. Jag sa ”nu när du gör ganachen är det risk att den skär sig”. Tror ni att den skar sig? Nej! Hanna som aldrig har gjort en ganache innan, och som med mina direktiv nu stod och gjorde en, lyckades fenomenalt… Jag svär att om jag hade gjort den, så hade den skurit sig!

Ja, månaden sötsak då. Trots min irritation över ganachen så blev det faktiskt en god liten bit jag producerade. Receptet på browniebottnen kom från boken Sweet dreams (Svanberg, Å. & Holm, M. Ordalaget förlag 2012) som jag i nästa inlägg kommer skriva några ord om. Moussen improviserade jag fram och den blev god. I den omtalade ganachen hade jag 70% choklad, 1 tsk honung och en mängd pepparmintsolja. Allt som allt blev det en choklad-mint-bomb med god smak av päron. Jag tänkte när jag smakade på sakerna separat att detta är väl inget särskilt, men tillsammans var det ju faktiskt riktigt gott. Kanske därför som päron med mint och choklad blev en sådan klassiker.

Så här kommer den nu:

Päron med after eight på mitt sätt

Browniebotten

  • 150 g smör
  • 150 g mörk blockchoklad
  • 2 ägg
  • 1,5 dl socker
  • 1,5 dl vetemjöl

Gör så här:

Sätt ugnen på 175 grader. Smält samman smör och choklad sakta i en kastrull.  När det svalnat lite tillsätter du resterande ingredienser och rör till en jämn smet. Klä en fyrkantig form ca 20 x 20 cm med bakplåtspapper. Häll smeten där i och grädda i mitten av ugnen ca 20 min. Låt svalna.

Päronmousse

  • 1-2 päron, riven vikt 170 g
  • 2 msk päronsaft
  • 1 msk socker + 1 msk socker
  • 2 gelatinblad
  • 1 dl grädde
  • 1 äggvita

Gör så här:

Skala päronet och riv det grovt. Lägg i en kastrull med saften och 1 msk socker. Koka tills päronet är mjukt. Mixa till en slät puré. Beroende på vad du mixar i kan päronkoket behöva svalna, så att din mixer-behållare inte spricker av värmen.

Lägg gelatinbladen i kallt vatten.

Vispa grädden till ett fast skum.

Vispa äggvitan och den andra matskeden socker till en fast maräng.

Om du låtit purèn svalna får du ta några matskedar av den och värma upp. Smält sedan gelatinbladen där i. Är purèn fortfarande varm kan det räcka för att bladen ska smälta. Tänk då bara på att du låter purén svalna lite innan du går vidare till nästa steg.

Blanda purén lite i taget med marängen. När allt är blandat tillsätter du grädden. Det kan vara en fördel att blanda ut den vispade grädden med lite av purémaräng-smeten först så att du inte får klumpar av grädden.

Häll moussen i en plastfolieklädd form och låt stelna i frys eller kyl. Min form vara en mini brödform, alltså mindre än brownibottnen.

Montering och ganache:

Lägg upp browniebottnen på en skärbräda. Ta upp moussen genom att vända hela fomen upp och ner mot en annan skärbräda. Lägg moussen ovan på kakan. Eventuellt så täcker inte moussen hela kakan, men det gör inget. Skär rent och spara överbliven brownie till ett annat tillfälle. Ställ in i frysen en stund så den stabiliserar sig. Gör under tiden ganachen.
Hacka 100 g mörk choklad. Koka upp 1 dl vispgrädde.
Häll grädden över den hackade chokladen tillsammans med pepparmintsolja och 1 tsk honung.
Rör till en slät ganache. Skär den sig, mixa den slät. Brukar funka. Var beredd på att ha choklad över allt!!

Ta ut bakelsen från frysen och skär i önskvärda bitar. Bred på ganachen.

Det blev gott det här, men med tanke på ganachen så blir det nästa gång en traditionell päronhalva med ett blad after eight…

riktiga päron

13 thoughts on “Päron med after eight och stökiga barn

  1. ÅH så gott, en riktigt klassisk smakkombination! Jag ska hålla en babyshower om ett par veckor och hade tänkt baka just mintchokladcupcakes med päronsmörkräm 🙂

  2. Pingback: Latte art | Sockervisp

Kommentera

