Biscotti och vin santo

Vi var bjudna på jättetrevlig och god middag hos några vänner igår. Vi ville ta med något till värdparet och bestämde oss för att baka biscotti och köpa en vin santo.

Jag hittade recept på biscottisarna hos I gott fikasällskap. Jag delade smeten och gjorde hälften ”naturella” med mandel och andra choklad med mandel. I den med choklad bytte jag ut 0,5 dl av mjölet till kakao och blandade ner 50 g hackad mörk choklad. Det var lite mer kakao än vad originalreceptet föreslog (dubbelt så mycket eftersom det tillsattes i halv sats) men det blev gott, men kraftigt! Så gillar du 705 choklad blir det bra med dubbel mängd, vill du ha lite snällare chokladsmak så ha bara i den rekommenderade mängden.

Tanken är att biscottisarna ska doppas i vin santo, ett jättegott dessertvin från Toscana, Italien. Jag hade dock lite mjölk idag och det var en höjdare det med! Vinet görs på torkade druvor, alltså ”russin” varpå det blir sött och gott.

Biscotti

Jag passade på att fota lite på middagen vi var på också. Jag är ju alltid inställd på att fota det söta varpå det utöver det söta kan komma lite i skymundan… Jag tyckte att duken på bordet var så himla fin så jag tog i alla fall ett foto på den och på kaffekoppen med =). Vi åt en mycket god, krämig gryta med fläskfilé och ädelost. Den serverades med perfekt kokt ris och en jättegod sallad. De hade en hel mängd dressingar att välja mellan och jag fastnade för en som hette pestovinägrett från Druvan som jag inte alls trodde skulle vara så god men som smakade verkligen var god! Jag tyckte att den var god för att den inte smakade så mycket pesto och vid närmare eftertanke är det kanske inte ett bra omdöme för en vinägrett som ska smaka just det.

Sedan hade de gjort hemmagjord chokladglass. Mmm!

Gnistrande duk

English; We were invited to a dinner yesterday to a couple of freinds. We desided to bring some hoeme made biscotti and bought vin santo. I got the recipe for the biscotti at I gott fikasällskap. I devided the batter and made half neutral and half chocolate. Both had toasted almonds in them.

It was a superb dinner with a creamy caserol of pork tenderloin and blue cheese. It was served with perfectly boild rice and a sallad with both mozzarella and pine nuts.

For dessert they had made a chocolate ice cream that tasted yummie! On the table they had a beautiful tablecloth with dimonds sewed on!

7 thoughts on “Biscotti och vin santo

  1. Tack för en trevlig kväll! Smaskade i oss några av dina goda biscotti igår eftermiddags och de var jättegoda.. Men vi ser fram emot att smaka dem med vin santon.

    • Tack själv! Vad bra ni tyckte de var goda. Och det blir nog gott med santon för den är ju god oavsett =)
      Kul att du kommenterade här, ska tänka på det där om att blogga mer om maten jag lagar =) Det kan ju bli litet tips så att E också kan ha maten färdig till dig så som jag alltid har till Henrik 😉

  2. Pingback: Chokladbiscotti – Chocolate biscotti | I gott sällskap

Kommentera

