Förenklande i tårtprocessen

Tänkte tipsa om två saker jag älskar att använda när jag bakar tårtor:

snurrbrickan och paletten!

Snurrbrickan är en rund träplatta som snurrar på ett  kullager och gör det enkelt att spackla vilken tårta som helst. Jag har en från IKEA som fungerar utmärkt och bara kostar 49 kronor, den heter SNUDDA.

Paletten är superb för att bre ut fyllningar eller frostingar, grädde med mera i och runt tårtor. Dessutom är den perfekt för att lyfta upp din tårta med och att skära bort överflödig marsipan eller sugarpaste med.

palett och snurrbricka

Sedan tänkte jag klämma in en sak som jag vet att jag letade efter när jag började att täcka tårtor med maripan. Nämligen hur mycket man behöver. Hur mycket marsipan behövs för att tårtan ska bli snyggt täckt?

Jo, när du täcker en tårta med marsipan eller sugarpaste måste du kavla ut den till en större area än vad tårtan har. För att få den jämn måste du nämligen successivt kunna dra den ner längs tårtkanten. Det finns många videos på youtube som visar hur detta går till.

Men åter till frågan. Jag brukar utgå från att en tårta på ca 24 cm i diameter kräver (minst) 500 gram marsipan. Sedan beror det så klart på hur hög tårtan är, men på ett ungefär.

Kavlar du 500 gram så kommer du  antagligen få ca 150 gram över, men det är tyvärr ett nödvändigt ont att det blir så.

 

2 thoughts on “Förenklande i tårtprocessen

    • Jag har fått den i present, men den är av märket Rösle och jag tror att den är köpt i en köksbutik som ‘cervera’ eller ‘allt i kök’ eller liknande. En bra palett är det i alla fall! 🙂

Kommentera

