Chokladtart

Jag slog på tv:n häromdagen och lyckades precis tajma in när Christina Gyllner, vinnaren av Hela Sverige bakar 2012, bakade härlig chocolate peanut butter tart. Tänkte att den måste jag testa. När jag idag hittade hennes blogg baked with style, se receptelänk, tänkte jag att detta är ju ett tecken!!

Först kom jag fram till att jag fick baka tarten i en vanlig springform eftersom jag inte har en sådan fin rektangulär pajform som hon har. Ok, inga problem, jo för då blir det inte lika lätt att trycka ner den kavlade degen. Det blir liksom så mycket bakplåtspapper som veckas i en cirkulär form och det blir bara skit allt samman! Men misströsta ej, jag räddade det som räddades gick och tryckte ut resterande degklet förhand. Den blev till och med bra bakad i ugnen, kanterna höll sig uppe fint. Det kan ju annars vara ett problem att pajskalet kasar ner i formen när smöret smälter i degen. Christina löste detta med att fylla pajskalet med ris, jag fyllde det med hårda vita bönor. Fungerade utmärkt.

Så till fyllningen. Jag visste att jag hade en burk oöppnad jordnötssmör i skafferiet. Så jag tog ut den, öppnade och kunde ju inte låta bli att smaka en halv sked. Inte gott! Smöret hade en konstig bismak, inte riktigt härsket men nära därpå. Nötter kan ju lätt härskna, men detta hade ett år kvar på utgångsdatumet och var helt oöppnat. Men jag kunde bara inte använda det.

Vad göra NU?

Ok, kom på något annat… Ett tunt lager nougat i botten istället? Ok. Men vad ska jag göra fina virvlar av så som Christina gjort? Hm, koka en kola.. Ok. Så jag kokade en kola, sådan som jag gjorde till lingontarten, 50 g  vardera sirap, socker och vispgrädde. Hällde i en msk amaretto också. Den blev jättegod! Gjorde chokladfyllningen. Jag läste igår på Mia Örhns sida miaohrn.wordpress.com att det som kan göra att ganache skär sig är att det blir för hög fetthalt med grädden och kakaosmöret. Så jag bytte ut hälften av grädden till mjölk. Detta fungerade utmärkt!

Monteringen gick bra. Smälte nougat och penslade på ett tunt lager i pajbottnen. Bredde ut ganachen och ripplade över kolan. Ja, det blev inga fina swirls som hos baked with style, allt hann tjockna för mycket och jag insåg att det var bättre att detta helt enkelt blev en ganska olik variant…

Själva tarten sedan, hur makade den…? Nja, alltså jag har kommit fram till att choklad på detta sätt blir ganska mäktigt. Kanske gillar jag heller inte nougat så mycket längre. Och pajskalet hade jag inte tryckt ut tillräckligt tunt. Som vanligt är jag ganska självkritisk. Jag tror att om jag hade varit riktigt sugen på en godbit och inte bara sugen på att baka den, så hade den varit betydligt godare. Tror att den får följa med imorgon när vi är bortbjudna och jag ändå ska baka en tårta. Några bitar choklad tart kan väl inte skada som ett komplement.

chokladtart

amarettokola

mandelbeströddEnglish; I turned on the TV the other day and saw when Christina Gyllner, the winner of the 2012 Hela Sverige bakar, baked a delicious chocolate peanut butter tart. I thought that I must try. When I found her blog today baked with style , I thought that this is a sign!

And here comes the short version of the swedish, cause it was a struggel getting throug all my problems with this tart. Well ok, it wasn´t that horrible, but still, short version.

The tart dough was sticky and I didn´t make it as thin as I wanted it to be. But on the other hand, it keept its shape during baking in the oven, so that´s a plus. Then I was to heat up the peanut butter, but it tasted old,

And here comes the short version of the swedish, cous it was a struggel getting throug all my problems with this tart. Well ok, it wasn´t that horrible, but still short version. The tart dough was sticky and I didn´t make it as thin as I wanted it to be. But on the other hand, it keept its shape during baking in the oven, so thats a plus. Then I was to heat up the peanut butter, but it tasted old, although it was a new jar which had an experiencedate of the end of this year. So insteda of using a bad tasting peanut butter I used nougat.

The chocolatefilling I substituted some of the heavy cream with milk, since I have read that the high fat content from both cream and cocoa butter can make the ganache split. It worked like a charm, I had a smooth creamy chocolate filling. And for beautiful swirls on top I made a toffee, using the same recipe as in the lingonberry tart.

As I now write, I don´t really know what I am complaining about, maybe it´s the fact that I didn´t get to be as satisfied as I thought after baking it. There were too many things going wrong. Me and tarts isn´t allways the best combination. I sometimes think that I don´t like tarts… Well, I am often my own hardest critic, as many of us are.
Either way I plan to bring the tart to a get together tomorrow, and then I´ll see whether it will be liked or not.
After writing all of this I wonder how the long version of it would have been…

Happy holidays everyone!

Kommentera

