Vår-krans

Min dörrkrans som vi hade över julen har fått hänga kvar fastän julen togs undan för länge sedan. Jag har tyckt om att ha en krans på dörren så nu tänkte jag att jag skulle göra en mer vårig dörrkrans. Så jag tog bort det juliga, behöll mossan på stommen och lindade på blåbärsris och eucalyptus. Sedan stack jag in lila blommor som ska vara fina även när de torkar. Jag gillar när det är mycket som händer, lite virrvarrigt och många lager.  Så jag lindade vita bönor med ståltråd och stack in lite här och var. Tyckte att den blev festlig när den var klar. När jag lindade på riset och bladen använde jag en tunn ståltråd och till bönorna hade jag en betydligt tjockare, 0,6 mm. Det låter inte mycket, men när du har båda i din hand känner du en stor skillnad.

Blomsterhandlaren berättade om att det ska komma konserverade rosor. Rosor som är äkta och lika mjuka som färska, men som håller i upp till 6 månader. Tänk att kunna göra en hel krans av rosor att hänga på dörren!

dörrkrans

Vita bönorSå här blev det på dörren, något suddig:

Krans

 

English; My door wreath that we had over Christmas has been hanging although Christmas was taken away long ago. I’ve thought about having a wreath on the door, I think it looks invitening. So now I thought I would do a brigther door wreath that suites spring. So I took off the Christmassy, kept the moss on the frame and wrapped in blueberry twigs and eucalyptus. Then purple flowers was trucked in here and there. I like when there is a lot going on, many layers and not all tidy. I thought the wreath was a little too dark to be a spring wreath. So I wrapped white beans with wire and stuck here and there. And there I had a not so tidy wreath =)  When I wrapped the rice and the leaves, I used a thin steel wire. For the beans, I had a much thicker, 0.6 mm. It does not sound much, but when you have both in your hand you feel a big difference.

The flower merchant told me that there soon will come preserved roses. Roses that are authentic and as soft as fresh, but that last up to 6 months. Imagine being able to make a whole wreath of roses hanging on the door!

 

2 thoughts on “Vår-krans

  1. God morgon Emma! Vad härligt om alla grannar skulle ha fina kransar på sina dörrar! Jag ligger i sängen med en halvsovandes Isabel nu, hoppas hon somnar om snart; hon brukar ju inte vakna förrän kl. 9!!!
    Läste för någon dag sedan att du hade svårt att bli av med alla söta saker du har i frysen nu när Henrik inte vill äta socker…Maria och jag kommer gärna och hjälper dog med att tömma frysen! Det är bara att säga till oss när vi kan träffas! Ha en bra dag, kraam

    • Ja visst hade det varit härligt! Så mycket färg det hade blivit i annars oftast tråkiga trapphus!
      Ja, det har samlats en del i frysen nu, så vi får nog ta och boka in en dag! Jag kan prata med Maria så kan vi kanske bestämma något. Men risken är att jag bakar något nytt tills dess, det är ju tråkigt att bara plocka fram från frysen…=)
      Kram!

Kommentera

