Brooklyn blackout

Igår ville jag testa en ny tårta ur min Hummingbird-bok. Jag valde deras chokladtårta som ser helt fantastisk ut. Jag har dragit mig för den innan eftersom jag tycker att 500 gram socker som ska vara i chokladkrämen låter väldigt mycket. Nu tänkte jag att jag testar. Jag var lat som med morotstårtan och bakade chokladkakan i en enda form, vilket var ett dåligt beslut eftersom jag hade dålig koll på den och den stod inne för länge. Den blev alltså aningen torr. Egentligen ska smeten bakas i tre formar så att det blir tre färdiga tårtbottnar.

chokladtårta

Krämen blev en riktig katastrof ! Fy farao vad den inte passade mina smaklökar. Den är gjord på socker, kakao, vatten och majsmjöl. Och den SMAKAR majsmjöl! Den fick liksom den där smaken, lik kikärtsmjöl, sojamjöl eller naturellt proteinpulver. Kanske skulle den kokat längre, men den var ju redan tjock som jag vet inte vad när jag tog den av plattan. I vilket fall hittade jag på en ny kräm som jag är mäkta stolt över! Ja den blev riktigt god och jag är glad över att jag misslyckades med den andra så att jag gjorde den här istället. Ska dela med mig av receptet som räcker till att fylla och täcka en tårta som är 18 cm i diameter. Eftersom jag tyckte att den blev så god så hade jag nog valt att göra en större sats om man ska göra en större tårta för annars blir det snålt med kräm. Basen är lik en vaniljkräm, sedan i med mörk choklad och när det svalnat så vispas smör i. Den påminner lite i smaken om Pots de crème au chocolat, dock lite mjukare chokladsmak.

Sockervisps alternativa chokladkräm:

  • 2 st äggulor (ekologiska stora ägg)
  • 1 dl socker
  • 2 msk maizena
  • 1 dl grädde
  • 2 dl mjölk
  • 100 g choklad 70%
  • 100 g smör, rumsvarmt

Koka upp grädde och mjölk i en kastrull. Vispa under tiden ihop äggulor, socker och maizena. Stjäl lite av gräddmjölken om det är svårt att få ihop till ett något så när krämigt äggvisp. När  gräddmjölken kokat upp häller du den under kraftig vispning över äggblandningen. Häll tillbaka i kastrullen och sjud upp under omrörning till en tjock kräm. Häll över i en skål för att avstanna kokningen. Hacka chokladen, lägg i krämen och rör till en slät kräm. Låt svalna, i isbitskallt vattenbad går det fort. När krämen kallnat, eller i alla fall blivit rumstempererad, vispar du i smöret. Vispa tills du har en slät och något luftig kräm. Nu kan du fylla och / eller täcka tårtor med krämen, kanske använda som fyllning eller frosting till cupcakes. Krämen hårdnar något när den ställs i kyl och blir då mer spritsvänlig.

Chokladtårta med gräddeLite lättvispad grädde och ett kakaoregn och tårtan var färdig!

English; I baked a chocolate cake this weekend. I took the opportunity to try out a recipe that I have long been unsure if I should bake. I thought there was to much sugar in it. But I tried anyway. The actual cake base was good except I baked it a little too long so it was a little dry. But the chocolate filling was horrible! I’m thinking that I did not let it boil enoughe as I otherwise love all recipes from the Hummingbird book (that it´s from). The filling tasted protein powder or chickpea flour, it had that raw taste. I made a decision to make my own instead which I was delighted with. I’m even a little happy that the other filling was so disgusting that I had to do this second one. The one I made ​​is like a thick vanilla custard with chocolate and butter.

My chocolate filling:

  • 2 egg yolks (organic large eggs)
  • 1 dl sugar
  • 2 tablespoons cornstarch
  • 1 dl cream
  • 2 dl milk
  • 100 g chocolate 70%
  • 100 g butter, at room temp

Boil the cream and milk in a saucepan. In the meantime whisk together egg yolks, sugar and cornstarch. Steal a bit of the cream-milk if it is difficult to whisk it to an eggbeater. When the cream-milk has come to an boile, pour it over the eggmix while whisking vigorously. Pour back into the saucepan and bring just to the boil, stirring all the time, to a thick custard. Pour into a bowl to stop the cooking. Chop the chocolate, add to the custard and stir to a smooth cream. Let cool, this will go fastest in ice cold water. When the custard has cooled, or at least become room temperature, whisk in the butter. Whisk until you have a smooth and slightly fluffy cream. Now you can fill and / or cover cakes with cream, perhaps to use as a filling or frosting for cupcakes. The cream hardens slightly when set in the fridge and then becomes more pipe friendly.

This batch is enough to fill and cover an 18 cm (7 inches) cake. I allsoe whisked some double cream to soft peaks and pour over the cake and dusted it with some cocoa.

Kommentera

