Tre rätters

Tiden går så fort och jag hinner inte blogga!

Jag får börja med att gå tillbaka till i lördags. Det är ju hur länge sedan som helst! Då var jag i alla fall på en jättetrevlig middag hos en före detta klasskompis E. Vi hade tema italienskt och jag hade tagit med förrätt, E stod för varmrätt och M hade med efterrätt. Det var en himla god middag! Mätta blev vi! Och just det, lite ost efter midnatt var där också.

E bjöd på två goda cosmopolitan som fördrink.

Sedan la jag upp min antipasti tallrik. Jag hade köpt riktigt god kalkonchorizo och inlagd kronärtskocka. (jag vet att chorizo är spanskt och inte italienskt). Till det hade jag bakat små kuvertbröd fyllda med phiadelphiaost och pesto. Jag ville använda de små gulliga formarna jag fick av mamma och pappa förra året, så de små bullarna åkte ner i sådana.

pestofyllda kuvertbrödJätteenkla att göra. Jag gjorde en vanlig vetedeg, inte söt alltså. Till 12 små små bullar behövs:

  • 12 g jäst (en fjärdedels paket)
  • 1,25 dl jumet vatten
  • 1 tsk socker
  • 0,5 tsk salt
  • 1 msk olivolja
  • 0,5 dl durumvete
  • vetemjöl

Fyllning:

  • 70 gram phiadelphiaost
  • 2 msk pesto

Det var nog ungefär de här mängderna jag hade i. Vetemjölet tog jag bara i tills det blev en lagom konsistens på degen, kanske si så där 1-2 dl. Sedan fick degen jäsa till dubbel storlek. Därefter kavade jag ut den till en rektangel som skars i 12 små fyrkanter. På varje fyrkant la jag en liten tesked fyllning. Sedan knep jag ihop ändarna så det blev små bullar. Nu kan man antingen behålla dem så eller lägga ner dem i små smorda formar där de får jäsa till dubbel storlek igen. Baka av i mitten i 225 gradig ugn, ca 12 minuter.

De var jättefina i sina formar tyckte jag, men de hade inte så tydlig form av dem när de väl togs upp från dem. Så hade jag haft middagen hemma hade jag nog behållit dem i formarna, annars kan man lika gärna strunta i dem. Goda blev de i alla fall.

Sedan åt vi en underbar varmrätt som E lagt ner hela sin själ i! Ugnsbakad kalvfilé på en bädd av senat och portabellosvamp. Till det serverades fina morötter, härlig sparris och en underbar kalv/portvinssky. Det hela toppades med härliga krispiga parma chips. Mm, det var som ett stycke klassisk musik i munnen =)

Kalvfile med tillbehörSedan åt vi Gino, frukt och bär gratinerade med vit choklad och vaniljglass. Det var så himla gott! Trodde först att chokladen skulle smaka lite bränt, men nej nej! Det var bara så otroligt gott!

GinoTack för en jättetrevlig kväll!

English; last Saturday I had a wonderful time spending the night with two friends. We had split the dinner between us, so that I made the first course, the hostess made the main and my other friend made the dessert. I brought a small anti pasti dish; some chorizo, artichokes and a small bun filled with cream cheese and pesto. For the main we had veal, spinach, portabello, carrots, asparagus, a lovely sauce and crisps made of parma ham. The dessert was a ”gino”, I think an dessert from the 80´s or 90´s, fruits and berries covered with white chocolate and then gratinated and served with ice cream.

Mm, a delicious dinner and an well spent evening!

 

 

3 thoughts on “Tre rätters

  1. Pingback: Asiatisk middag | Sockervisp

Kommentera

