Vegetarisk lasagne

Ofta blir det hopkok av olika saker när jag lagar mat. Utgår kanske från något recept men gör det så att det passar mig och det vi har hemma för tillfället. Så blev det när jag gjorde en vegetarisk lasagne härom dagen. Tanken var inte att det skulle bli en vegetarisk, men vi hade slut på köttfärs i frysen. Istället för köttfärs gjorde jag en linssås på hackad lök, vitlök, gröna linser, krossade tomat, en grönsaksbuljong och worcestershiresås* (*osäker på dess vegetariskhet). När den var färdigputtrad la jag i riven morot och zucchini, ville inte att de skulle bli sönderkokta. Sedan blandade jag tinad spenat med lite keso. Jag gjorde en enkel bechamelsås med ganska mycket riven muskot. Salt och peppar i allt så klart också…

Sedan var det bara att börja varva pastaplattorna med de olika lagren, linssås och vit sås, spenat och vit sås o s v.

Det blev både riktigt gott och riktigt mycket av det. Så jag delade den i bitar, styckfrös dem och la i en påse för senare lunchlådor.

Lasagne i påseEnglish; If the result when you make lasagna is a big tray of goodness, it is a good idea to cut them into  pieces and freeze them. Then put them in a plastic bag and take out when there is no leftovers for the lunchbox.

This one is vegetarian option, with lentals, carrot and zucchini instead of minced meat. I also made some layers with spinach and cottage cheese. Delicious!

 

6 thoughts on “Vegetarisk lasagne

Kommentera

