Bakabstinens och toscabullar

Jag får abstinens när jag inte bakat på ett tag. Ok, jag får väl skriva abstinens-light eftersom jag vet att det inte alls är abstinens så som från en drogavvänjning… Det kliar i fingrarna när jag inte bakat på länga (typ sedan i söndags), hjärnan går på högvarv och funderar ideligen på vad som kan bakas.

Jag blir på bra humör när jag bakar. I morse hade jag noll intresse av att göra något men efter en förmiddags bakande är jag som förbytt och bockar av att-göra-listor efter annan.

Och så en kopp espresso med en gnutta mjölk på det =)

Idag blev det alltså baka av. Jag gjorde bullar med mandelmassa och toscatäcke. Så nu har jag fått fika också, check!

Nygräddade bullar

Gjorde ½ sats vanlig vetedeg som kavlades ut till en rektangel. Sedan blandade jag ihop

  • 400 g riven mandelmassa
  • 2 msk mjölk
  • 60 g mjukt smör

som jag bredde på. Jag tänkte att jag för en gångs skull skulle ha rejält med mandelmassefyllning, så som på konditori, och rejält kan jag säga att det blev! Rullade sedan ihop och skar rullen till 17 bullar.

Medan de 17 bullarna jäste gjorde jag kokostoscatäcket:

  • 75 g smör
  • 1 dl sirap
  • 2 dl socker
  • 2 msk vetemjöl
  • 1 dl vispgrädde
  • 200 g kokosflingor (en påse)

Koka upp allt utom kokosen och låt sjuda 5, 6 minuter. Tag av värmen och rör ner flingorna. Kanske behövs inte allt om det kokat ihop mer eller mindre, men jag behövde 200 g. Lägg sedan lite mer än en matsked på varje färdigjäst bulle och skjutsa in dem mitt i ugnen, 200 grader 12-15 min.

FikaDe blev mjuka med lite knäckig topp och inget snålande med mandelmassan kan jag säga!

English; When I haven´t baked for a whila (f. eg. since Sunday) I get abstinence. Well, I know it is nothing like the real abstinence you get from not using nicotine or drugs, so let´s call it abstinence-light. Anywho, when I went out of bed this morning I had very little motivation to do anything at all, but then I spent the morning baking and suddenly I am checking of my to-do lists. I simply feel better when I have baked.

I made sweet buns, filled with almond paste and covered with a sticky coconut topping. The topping is a classic which you usually make with almonds and put on a sponge cake. In Sweden we call it Tosca cake, is this a Swedish fenomenon? However it gets delicious, sweet, crunchy and chewy.

I often think thet I have to little almond paste when I make these kind of rolls, so today I added a lot. And it was enough I can say. Don´t think it was too much, but let´s say there were plenty. =)

6 thoughts on “Bakabstinens och toscabullar

    • Ja, det är helt otroligt. Ibland känns det som att det gått hur lång tid som helst, fast egentligen kanske det bara är några dagar sedan sist…
      Tack! Två sådana och jag har hållit mig mätt hela dagen, om än något sockerkickad…=)

Kommentera

