Chokladtårta med blommor

Den här chokladtårtan är en favorit. Den gör jag ofta, ofta efter önskemål av andra. Jag gjorde en till Moas kalas idag. Eftersom hon tycker om katter så gjorde jag konturerna av katter i choklad, och så hennes namn. Tänkte att det kunde bli fint med någon blomma på också.

Jag  köpte blommorna på Wendels vid Willys. Jag har alltid fått både fina blommor och fin service där. De hade de mest underbara nejlikor jag någonsin har sett. De var gammellila och babyrosa och om jag skulle gjort en bröllopstårta eller något med romantisk tema så hade jag inte tvekat en sekund. Jag hade valt de två. Den gammellila är en sort som ska dofta. Den doftade lite men inte mycket, men det berodde på att den var lite kall där den stod i blomkylen. Jag tror att den lila hade lite spräckliga inslag av mörkare lila, eller kanske bordoux. Men det blev alltså inte en sådan till chokladtårtan.

Istället blev det en vacker ljuslila krysantemum. Sedan visade blomsterhandlaren en jättefin småblommig kvist som jag också föll för. Så brunt och lätt lila blev tårtan. Blommorna är nästan hela tårtan, tårtan är liksom där bara för att blommorna ska kunna sättas på något =)

Tårtan

katt och blomma

små blommor

Blomman

Chokladtårta

6 thoughts on “Chokladtårta med blommor

Kommentera

