Jag älskar mysigt

Jag älskar mysigt!

Det är därför jag bara tänder den svaga belysningen när jag går in i köket. Det är därför jag väljer en speciell kopp att dricka mitt te eller kaffe ur. Det är därför jag just nu sitter i morgonrock, har rykande hett te i min fina begagnade mugg och i bakgrunden spelar jag klassisk musik.

Det ger mig en varm känsla i kroppen.

Trots all mysighet så är det skönt när Henrik kommer ut i köket, undrar varför jag står i mörker, och tänder. Det är skönt när jag får byta om från min morgonrock efter att dess otympliga ärmar har släpat i både fil, te och diskho. Och klassisk musik, jag menar, den har ju sin tid men den har inte ALL tid. Och ibland är det godare att dricka varmt ur mina gratis-glas som har märket av ett juiceföretag tryckt på sig.

När jag gick genom stan när det snöade som mest, kunde jag inte annat än att le. Jag skrattade till och med lite då och då. Det var så mysigt och allt var så vackert! Alla snöflingor som yrde. Alla träd som täcktes. Människor runt omkring beklagade sig över snön men jag kände mig helt oberörd. Jag kände bara hur lagom varm jag var med blått underställ och mössa. Hur tiden i snön inte spelade någon roll för jag hade ändå ingen annan tid att passa. Jag stannade upp och lät mig fångas av allt som pågick runt omkring. Hur solen plötsligt syntes som en suddig gestalt genom den vita himlen, inte ens konturerna kunde jag se, så snöigt var det. Då hade jag också en riktigt varm känsla i kroppen!

Jag skulle egentligen skriva om att jag har lånat två böcker ur Narnia serien, men kom in på mysigt istället. Kanske för att Narnia verkar så mysigt. Ger också den där känslan i kroppen (när det inte är en massa hemskheter som beskrivs).

Tänkte i alla fall att jag borde läsa böckerna, det är väl en klassiker? Jag såg en dokumentär om hur C.S. Lewis antagligen har skrivit om de sju planeterna, varje bok handlar om en av dem. Och jag tyckte att det lät intressant. Så var tvungen att börja läsa. Så det ger mg ännu en chans att mysa lite; en filt, en kopp te och så min bok!

Längs snöallé

Promenad i snö

snö som bomull

English; I love cosiness. This post is about me just loving cosiness. Can you even say that? As I wright this I am drinking a hot cup of tea, listening to classical music and I am wrapped in my lovely bathrobe, which is not suiteble for bath since it is made of a worm soft fleece-kinde of fabric.

The cosiness got to me on my way to the library when I was going to borrow two of the Narnia books. The snow swirled in the air and covered the trees and people in a beautiful way. I was smiling from the inside and out as I walked the snowy paths. Here I was, worm from my tripple layer of cloths, no time to worry about, and the sun suddenly showed it self through the white sky. No sharp edges, only a reminder of its whereabouts.

And so I got the two first books of Narnia. My interest in them rose from a documentary where C. S. Lewises books of Narnia where linked to the seven planets in the medieval cosmology. Each one of the books is a description of each one of the planets. Besides, it is one of the classics, so I thought that I ought to read them. And what more, I loved the first movie (the only one I´ve seen), so I figured that I ought to read it and see if the book is better then the movie as the saying goes…

I hope you all have a cosy day!

3 thoughts on “Jag älskar mysigt

  1. Fint! Jag känner att jag blev lite vänligare inställd till vintern nu : ) Älskade Narniaböckerna när jag var liten, och de är nog riktigt mysiga att läsa som vuxen också.

    • Tack! Vad bra, med rätt omständigheter så gillar jag verkligen vintern, men det är inte alltid de är där… =) Har läst klart den första nu och ser framemot att läsa tvåan. Tack för senast!

Kommentera

