Fiskburgare

Jag gillar Jamie Oliver. Han verkar så otroligt företagsam. Jag vet ju inte hur mycket som är han och hur mycket som är hans team eller vad det nu är, men oavsett så gillar jag honom och det han förmedlar. Jag har hans bok ”Middag på 30 minuter” och den har jag lagat mycket från. Nu har han kommit med något nytt, ”Middag på 15 minuter”. I måndags, tror jag det var, lagade han fiskburgare som såg så himla goda ut. Så jag var tvungen att testa det på tisdagen.

Jamies fiskburgare

Otroligt gott! Och fort gick det! Jag hade köpt spättafilé hos fiskhandlaren och trodde att den skulle vara skinnfri, men det visade sig att den hade skinnet på magen kvar, så jag fick börja med att ta bort det. Det var enkelt och gick ganska fort, men när man har 15 minuter att röra sig på så gör 7-10 minuters fiskfixning att man hamnar fel redan från början.

Jag la spättfiléerna dubbelt så det blev lite tjockare. Strödde över cayenne, salt och vetemjöl. Vände runt dem så andra sidan också fick. Stekte på medelhög värme i olja. Innan de vändes rev jag över parmesanost.

Till detta serverades en tartarsås och ett ärt- och myntamos. Jättegott! Tartarsåsen består av 250 ml yoghurt, ett litet stånd romansallad, saften av ½ citron, 1 msk kapris, några cornichoner, en knippa persilja, salt och peppar. Allt mixas till en sås. Moset: Koka en skivad potatis nästan färdig i lättsaltat vatten. Häll i 400 g frysta ärtor. Låt bli varmt, då kommer potatisen också hinna bli färdig. Sedan hälls överflödigt vatten av. En bukett mynta läggs i (jag tog en hel kruka, sådan man köper i affären) och så mixas allt till önskad konsistens.

Montera burgaren med en näve krasse i ett grovt bröd och lägg moset bredvid. Njut!

English;  I saw Jamie Oliver’s new program ”15 minute meal” on Monday. I really like Jamie! He is so entrepreneurial. Makes good food too. Anyway, on Monday he made fish burger, or  I think he called it fish fingers in bun. He served it with a tartar sauce, watercress and with a pea and mint puree on the side. I did it on Tuesday and it was divinely delicious! It was fast to make it aswell. However, I found that the plaice fillets that I had bougt still had the skin on the underside and then I had to start by cutting it off. So I did not make it in 15 minutes. But it did not take much longer than 20.

It feelt like a pretty healthy meal. Althoug it was not superhearty so I would recomend to finish the meal with a fruit or something that can fill the voide in the belly =)

6 thoughts on “Fiskburgare

  1. Mmmm låter gott!
    Vi får ta en sväng till möllan o köpa grejor så vi kan ånga kokosbullar o kyckling- såg så himla gott o fräscht ut!!!

  2. Va gott det ser ut! Har också sett de programmet. Härom veckan gjorde Jamie någon sorts sallad med glasnudlar, men tji fick jag som inte tittade tillräckligt noga för jag hittade inte receptet någonstans online haha! Det blir nog till att improvissera 🙂

  3. Haha! Jag sökte på tartarsås Jamie Oliver och inte allt för långt ner på listan kommer ditt blogginlägg!!! Kul att titta in hos dig! Kram

Kommentera

