Söndagsmiddag och chokladsås

Jag har varit sugen på en riktig söndagsmiddag ett tag. Gott kött, potatis, morötter, någon inlagd grönsak, gelé och såklart sås. Såsen är nästan den viktigaste. Eftersom det var söndag igår så  passade det bra att servera det ovan nämnda. Det är något härligt med just den typen av mat. Minnen från förr, att få använda rejäla matlagningsdon som min farmors gjutjärnsgryta. Tänk så många stekar hon har tillagat i den. Tänk att pressgurka, som jag åt så ofta hos min mormor, var det jag satt och åt igår. Det är hos henne jag har gjort det så många gånger. Min mamma och pappa gör också jättegod söndagsmiddag så jag har såklart minnen därifrån också.

Jag kommer ihåg från när jag var yngre att man fick stå och röra i ättikslagen till pressgurkan i en evighet för att sockret skulle lösa sig. Därför kom jag på den briljanta idén att blanda ihop lagen redan när jag satte in köttet i ugnen. Då hade det liksom löst sig själv efter 3 timmar. Sedan är det bara att skiva i skalad gurka, strö i lite hackad persilja, låta stå några minuter och sedan servera.

Gelé hade vi i en liten burk som som mamma och pappa har gjort. Den har stått i kylen ett tag men det är inget fel på den. Det enda är att den är upptappad i en glasburk som det under flera år tidigare varit kardemumma i. Så nu både smakar och luktar gelén ordentligt av kardemumma. Men det är gott det med.

Jag ville göra något roligare än bara kokt potatis så jag skulle göra Jamie Olivers roasted potatoes. Jag har gjort det innan och det blir verkligen gott. Igår var det bara det att jag kokte potatisen lite för länge så när jag hällde upp dem i en ugnsplåt så gick de flesta i sönder. Men jag kryddade, drizzlade lite olivojla över, vände runt och ställde in i ugnen som det var (20 min, högt upp, 225 grader grill). Det blev jättegott! Olika stora och små bitar potatis, gyllenbruna toppar och små gömmor av paprikapulver, timjan och kummin. På en fjärdedel av plåten fick dessutom några palsternacksbitar plats som också fick rostas tills de var alldeles mjuka och mysiga.

Köttet var en karré som jag brynt runt om och ställde in i ugnen på 125 grader tills den nådde ca 76 grader. Den gick nog upp lite till, för jag tog inte ut den direkt. Och eftersom jag aldrig vet hur jag ska stänga av temperaturklockan så stängs den av på ”off-knappen” varpå kontrollen över temperaturen försvinner… Precis under 3 timmar stod den inne i alla fall.

Morötterna skars i bitar. Jag tog några extra morötter, för det är ju så gott. Det var tur för när jag hällde av kokvattnet tappade jag ut ca hälften i vasken…

Såsen gjordes i farmors gjutjärnsgryta där jag hade brynt karrén. Mjölk, massor med god vätska från formen där köttet låg och en klick plommonmarmelad. Mm, jag hade kunnat äta den med sked!

Ja där har ni min söndagsmiddag. Om det inte märks efter att jag har skrivit en mils lång beskrivning, så kan jag säga det rakt ut: Jag blev uppriktigt stolt över den goda maten jag hade gjort! Så oavsett ljuskvalitet, skärpa eller poäng i uppläggning, så kommer en bild på min underbara söndagsmiddag;

SöndagsmiddagEfter en söndagsmiddag har man efterrätt. Jag hade inte hunnit baka något så vi tog vaniljsemifreddo som fanns i frysen och gjorde chokladsås till. Jag tänkte att det kunde vara trevligt att få vars en liten skål med chokladsås, men det blev inte riktigt som jag hade tänkt mig…

ChokladsåsJag brukar göra en enkel som bara kan koka ihop i micron (går utmärkt på spisen med). 1 del socker, 1 del kakao och 2 delar vatten. Puttra ihop och häll varm över glassen!

English; Yesterday I made a Sunday dinner. I think it’s a tradition in many countries to come together over a proper dinner on Sundays. The food is allowed to take some time and often  loved ones will come to enjoy the food. What you make might be a little different depending on the country and family. But I think a Sunday roast is fairly widespread. My Sunday roast was pork loin to which I served broken roasted potatoes, parsnips, carrots, jelly, pickled cucumber and a wonderful sauce. Everything was actually successful. The meat cooked slowly in the oven, 3 hours at 125 degrees Celsius. The potatoes were golden brown. The pickles were a bit sour, the parsnips and jelly were sweet and the carrot al dente.

Afterwords we had some semifreddo with chocolate sauce. It is easy to make the chocolate sauce, except from when it boils over… To make the easiest sauce you bring 1 part sugar, 1 part cocoa and 2 parts wather to the boil. Make sure all the sugar has dissolved and pour it hot over the ice cream. Enjoy!

2 thoughts on “Söndagsmiddag och chokladsås

Kommentera

