Hemgjord pasta

Hemgjord pasta är riktigt gott! Det är dessutom superenkelt att göra (speciellt om ens sambo gör den). Igår var det precis det vi åt till lunch. Vi höll det enkelt. Några droppar olivolja, en klick smör. Stekte lite korvslantar. Lyckan var gjord.

Till 2-4 personer* behövs:

  • 2 ägg
  • 1 msk olivolja
  • 1 nypa salt
  • durumvete eller vetemjöl

Rör ihop ägg, olja och salt. Tillsätt mjöl i omgångar tills du har en ganska hård konsistens. Men inte stenhård. Den ska absolut inte vara kladdig. Knåda en stund. Antingen använder du nu en kavle eller en pastamaskin. Dela degen i 6 bitar. Platta till dem med handen och kavla dem tunna eller veva dem genom pastamaskin till önskad tjocklek. Att kavla tar definitivt längre tid. Jag har gjort båda och är väldigt glad för att jag numera har en pastamaskin… Har du ingen maskin får du för hand skära önskvärda pastaformer. Pappardelle eller fettuccine kan vara att föredra framför tunna strån. Har du maskin så sköter den jobbet där med.

Koka upp ordentligt med saltat vatten. Släpp ner pastan och koka ca 2 minuter. När jag sedan häller av vattnet brukar jag inte skaka ur vattnet frenetiskt. Istället låter jag lite vatten vara kvar på botten av kastrullen. När jag sedan tar i olja och smör så behövs det inte lika mycket för att det ska hålla sig klibbfritt.

*Jag skriver 2-4 personer eftersom det beror på vad man serverar till som den räcker till olika många. Vi hade i princip inget till och då räckte pastan till 2 och en halv person. Har du en köttfärssås, sallad och liknande till så lär den räcka till 4. Fast det är klart, det är ju himla gott, så kanske räcker den bara till 3 ändå…

Hemgjord pasta

2 thoughts on “Hemgjord pasta

Kommentera

