Våren in

Det positiva med att ha en liten lägenhet är att det går fort att fixa och städa! Julen är nu ute och in kom våren. I alla fall en början till vår. Har damsugit bort barren, ja en plastgran barrar, arkiverat julgranspyntet och plockat ner stjärnan.

Julen utDen fina murgrönan som jag hade i min adventsljusstake ville jag inte göra mig av med så den fick ett nytt hem. För ett antal år sedan fick jag en jättefin tekanna av min syster (och hennes man). Nu är det så att det aldrig har gått att hälla ur den. Teet bara rinner längs pipen och det hamnar mer på bordet än i koppen. Därför använder jag den aldrig. Men så kom jag på att jag kunde sätta min fina murgröna i den fina kannan. Nu får jag njuta av den hela tiden!

tekanna murgröna

Min fina nyårsbukett stod sig länge. Men nu är där bara två stjälkar nejlika kvar. De fick hamna i ett glas.

Nära knoppen

NejlikaMin juliga amaryllis har inte slagit ut än. Länge trodde jag att löken inte hade mer än en blomma. Henrik däremot sa hela tiden att det skulle komma en blomma till. Ja, Henrik, du hade rätt. I varje fall så var den alldeles för julig och när nu julen skulle bort fick den göras om. I brist på annat slog jag lite brunt papper om, vitt hade varit mer vårigt, men man tager vad man haver.

AmaryllisSedan var det dags för lunch och jag kände mig riktigt nöjd med min omgivning. Broccolisoppa med pastafjärilar i grön skål. Jag hällde upp ett glas nejlikor ur min murgröna-tekanna och njöt i fulla drag!

VårlunchEnglish; And so spring came to town! Both to my apartment and through the window. The sun has made my day! The ivy that before looked great in my christmasy candlestick now looks like spring in a teapot. The last of my new years eve bouquet ended up in my champagne glass and the amarylis that is yet to bloom got a new wrap. And so I look forward to brighter times. May the sun shine in!

2 thoughts on “Våren in

Kommentera

