Julen ut

De flesta har nog rensat ut julen nu. Det är bara ett fåtal fönster som har sina stjärnor eller ljusstakar kvar. Däribland vårt! Blir så inspirerad av alla härliga vårbilder som läggs upp, vackra tulpaner, ljusa dukar, härligt grönt… Vitt och fräscht. Borta är de murriga färgerna. Inte längre mörker, nu ska ljuset in. Allt det det där inspirerar mig. Men när det kommer till att agera, då hänger stjärnan fortfarande kvar, granen står i hörnet och adventsljusstaken står och ser lite ensam ut. När jag skriver det här känns det så dåligt att jag inte plockat undan det. Nej, idag blir det stordåd av! Julen ska bort och våren ska in! Nu har jag ju till och med skrivit det här, så nu kan jag ju inte skjuta upp det mer!!

Härom dagen såg jag någon annan som kastat ut julen. Jag blev så himla glad när jag såg det. En gran som ingen längre ville ha låg vid återvinningsstationen. Och det underbar är att den hade fullt med knoppar! Mitt i det som ska symbolisera jul kom crisp* grön. Våren växte själv fram. Det kom helt av sig själv. Det får mig att skratta lite nu, här mitt bland julpyntet jag beklagar mig över. Vad finns det att oroa sig över, våren kommer självmant! Jag ska tänka på de gröna skotten när jag undrar hur saker och ting ska gå. Våren kommer alltid!

*Jag skriver crisp för att jag inte vet hur jag på svenska ska få till den känslan jag får av ordet crisp, som ett crisp apple. Att skriva krispig grön blir inte helt korrekt, att blanda engelska och svenska är visserligen inte heller helt korrekt…

Oväntad vår

Vårgranen

English; It’s time to put away Christmas. Most people have already done so. On several lovely blogs there are inspiring pictures of bright rooms and colorful flower arrangements. I have hade the intention to put Christmas away several times, but it is still here. Now it looks more lonly, missplaced and wrong then I could ever imagine. The candlestick, the Christmas tree in the corner and the unlit star in the window. It gives me a bad feeling. So today I think will be the day to welcome spring to my home!

As I was making my way home the other day I passed a recycle station. Next to the container you throw glass in layed a Christmas tree. It had now done its part. The thing that exited my were the crisp green buds growing on the tree. Yes, there it was, throwned away, used, not wanted, But still growing! As if no matter what, the spring will arrive! I will try to reminde my self about that now and again; spring will always come.

Lovely spring hugs to all of you out there! Especially to you who sometimes wonder when spring will arrive!

2 thoughts on “Julen ut

Kommentera

