Förjästa baguetter

Jag köpte ett mjöl som heter ”vinjett” för ett tag sedan. Är likt vetemjöl special, högre proteinhalt än vanligt vetemjöl. Tänkte att jag skulle testa att baka ett bröd som fick jäsa längre för att få mer smak i brödet nu när jag köpt finmjöl. Jag bestämde mig för att baka baguetter. Såg att det fanns ett recept på baksidan av mjölpaketet men det gjorde jag inte… Hittade istället ett recept i min bok från Saltå kvarn som jag inspirerades av. Det blev goda baguetter. Hade velat ha lite större lufthål i det, men själva konsistensen var god. De hade lite tuggmotstånd, en skön seghet. Och saftigt. Vet inte om det smakade så mycket vinjettigt dock. Min plåt till ugnen är inte så stor (eller ugnene är liten) så de fyra beguetterna jäste ihop i mitten, men det gjorde inget. Fick bara använda brödkniven både lite kors och tvärs…

Förjästa baguetter

Till 4 baguetter behövs:

Dag 1:

  • 5 dl kallt vatten
  • 12 g jäst
  • 500 g mjöl (vinjett)

Blanda samman till en slät lös deg. Jäs i kylskåp till nästa dag.

Dag 2:

Ta ut degen från kylskåp och låte vila i rumstemperatur 1-2 timmar.

  • 2 dl kallt vatten
  • 1 msk honung
  • 400-500 g mjöl
  • 1 msk salt

Blanda i allt förutom saltet i fördegen. Kör i degblandare ca 8 minuter. Häll i saltet och kör 5 minuter till. Det är fortfarande en ganska lös deg, men inte lika lös som fördegen var. Kolla om du kan dra ut en bit deg till en tunn hinna. Kan du det så har glutentrådar bildats och degen är färdigarbetad. Låt jäsa 30 minuter. Baka ut 4 baguetter och lägg på bakplåtspapper på en plåt.

För att skynda på jästiden med dessa baguetter så gjorde jag ett jässkåp i ugnen. Koka upp lite vatten i en kastrull. Sätt in hela kastrullen i ugnen och för in plåten med baguetterna ovanför. På så vis blir det en varmare miljö för degen och då myser jästen mer. Här fick de jäsa 30 minuter. Sedan tog jag ut dem medan ugnen värmdes upp till max temp, 300 grader. Jag lät plåten stå i ugnen(utan baguetter) för att också den skulle bli varm och god. Sedan skjutsade jag in baguetterna på den varma plåten i mitten av ugnen och sänkte värmen till 225 grader. Bakade av dem i ca 20 min.

Glutentrådar

Nästa gång ska jag testa och vika degen som jag läst att man kan göra för att få finare bubblor i brödet. Ovan är ett försök att visa hur du kan se om glutentrådarna i degen utvecklats. Där ser du också ganska bra hur lös min deg var. Aningen kletig.

Baguette

2 thoughts on “Förjästa baguetter

    • Tack så mycket! Ja, kolla i den boken, den är mycket trevlig. Men den har ganska krävande recept. Jag har ju svårt för att följa recept fullt ut, så den fungerar bra som inspirationskälla för mig =)

Kommentera

