Glasstårta

Gjorde en glasstårta till dessert i går kväll. Denna kan jag verkligen rekommendera! En perfekt nyårsdessert dessutom. Färdig i frysen, kan göras långt i förväg. Visserligen är nyårsafton imorgon, så ska du göra den till dess så är ju tiden ändå knapp… Till denna glasstårta klippte jag ihop olika recept, något jag ofta gör när jag bakar. Jag tar ett recept, eller en del av ett recept och lägger till ett annat recept. Ja, ni vet, komponerar lite fritt. Här gjorde jag maräng från Jan Hedh, hallonsorbet från en glasstårta Jan Hedh har gjort och vaniljsemifreddonfrån passion 4 baking. Glasstårtan har en marängbotten, ett lager hallonsorbet och ett lager vaniljsemifreddo. Mellan lagren har jag ringlat dulce de leche (kolasås). På toppen har jag krossat maränger och avslutat med lite mer kolasås. Jag gjorde den i en 18 cm springform.

vanilj, kola, hallon

Gör dulce de leche: lägg en konservburk kondencerad mjölk i en kastrull. Fyll på med vatten, optimalt är att burken blir helt täckt, men vad gör det om den inte täcks? Ingenting… Koka i 1 timme och 30 minuter. Kyl i kallt vatten.

Gör marängbotten: utgå från vilket recept du gillar mest. Jag spritsade ut två rundlar av smeten som jag bakade i 100 gradig ugn ca 1 timme (storleken på marängbottnen avgörs av formen du ska frysa glassen i). Den ena bottnen blev en faktisk botten och den andra krossade jag till toppen.

Gör hallonsorbet. I boken ”passion för dessert” (2007) gör Hedh en hallonsorbet. Jag delade det receptet med 4 och det blev perfekt mängd till min form. Jag hade ingen glykos som det ska vara i så det är egentligen inte exakt Hedhs recept. Jag skriver det så som jag gjorde det;
Hallonsorbet: blötlägg ½ gelatinblad i kallt vatten. Blanda 250 g hallonpure (puren kan du göra av ca 300 g frusna hallon som du mixar och passerar) med en skvätt citronsaft och 60-70 g florsocker. Värm lite av puren, ca ½ dl, och låt gelatinet smälta ner. Blanda med resterande puresmet. Frys i glassmaskin. Eller som jag; häll i en form så det blir ett tunt lager och frys in. Ta ut sorbeten och gå över den med kniv (hacka i bitar). Mixa med stavmixer för att fluffa till. Frys in i en form som är lika stor som den du sedan ska montera ihop glasstårtan i. (Glassmaskin är att fördra, min mixerstav blev väldigt varm… Risk för härdsmälta…)

Gör vaniljsemifreddon enligt recept. Jag testade denna gång ännu mindre sockermängd, bara 150 gram. Det blev jättebra!

Montering: klä en springform med plastfolie. Lägg ner marängbottnen. Skeda över lite vaniljsmet, lite kolasås från den nu öppnade konservburken, och lägg i hallonsorbeten (borde vara en fryst platt vid det här laget). Häll i mer vaniljsmet, mer kolasås och sist ett lager vaniljsmet så att ytan blir slät. Frys ca 4 timmar (beroende på storlek) Optimalt är över natten och att du sedan låter den stå i kyl 20 min innan servering då du även lägger på maräng och kolasås.

Glasstårta

Bilderna är tagna i dåligt ljus på kvällen, så aningen sämre bildkvalitet. Ursäkta för det… Men det är alltid trevligt att ha någon bild, blir så tråkigt med bara text.

2 thoughts on “Glasstårta

Kommentera

