God jul i lucka 24

Så är det den 24 december! Julens afton! Sista luckan i min julkalender öppnas. Idag blir det en päron och ingefärskaka. Bakad i en rosform för att det blir så fint. Nu är det ju så att denna kakan ska inte ätas förren på lördag, så jag har bara smakat från lite jag skar av i botten (får väl se om någon märker det), men det var jättegott! Den är fullproppad med riktigt goda päron och kryddorna ingefära, kanel och muskot har fått vara med också. Hittade receptet i boken ”Afternoon tea” av Forslin och Gradvall (2012). Det är en jättehärlig bok som gör att du inte vill göra annat än att ha afternoon tea hela dygnet. De har en florsockerglasyr på sin också, men eftersom min ska förvaras i frysen så vägger jag inte på någon glasyr nu. Fast vet inte om det faktiskt kanske bara blir lite pudrat florsocker över.

päron och ingefärskakaEnligt boken kunde man ha konserverade eller färska päron, jag använde färska som var mjuka och mycket smakrika. Vet inte vad de heter, det är inte conferance. De är bruna, nästan gyllene. Hur googlat runt lite på päronsorter men inte riktigt hittat. Vet du vad de kan heta?

Ingredienser:

  • 5 dl vetemjöl
  • 1½ tsk bakpulver
  • 1 krm salt
  • 2 tsk mald ingefära
  • 1 tsk mald kanel
  • ½ tsk mald muskot
  • 1½ dl farinsocker
  • 125 g mjukt smör
  • 2 ägg
  • 1 dl ljus sirap
  • 1½ dl vatten
  • ca 400 g klyftade konserverade päron, eller 3 skalade mjuka päron klyftade.

Sätt ugnen på 175 grader. Smörj och mjöla en kransform.

Blanda de torra ingredienserna. Klicka i det mjuka smöret och vispa ihop till en grynig massa. Tillsätt äggen, sirap och vatten och vispa ihop till en slät smet. Häll hälften av smeten i formen och stick ner rejält med päron, i min form var det knökat! Häll över resten av smeten.

Grädda i nedre delen av ugnen ca 50 minuter. Känn så den är färsig med en sticka.

Stjälp upp på ett fat och låt svalna under sin form (eller med lite plastfolie om formen är mycket mönstrad).

Rör eventuellt ihop en glasyr på 1½ dl florsocker och 1-2 msk citronsaft.

Päron och ingefärskaka

 

One thought on “God jul i lucka 24

  1. Pingback: Adventskalender: Lucka 24 | Mitt lilla gröna

Kommentera

