Lucka 21,tomtetårta

Få, få dagar kvar till julafton! Inte många luckor kvar att öppna i den här kalendern! Nu kan det vara hög tid att förbereda dekorationerna till jultårtan, eller bara göra några marsipanfigurer. Till den här tårtan gjorde jag tårtbottnar med rivet granny smith äpple och pepparkakskryddor. Det var ett morotskakerecept jag gjorde om. Så utgå från en morotskaka du gillar, byt ut de rovna morötteran till rivet äpple och tillsätt pepparkakskryddor i mjölet. Ibland är det redan mycket kryddor i en morotskaka och då behövs det inte tillsättas något extra. Det hela beror ju på hur receptet ser ut från början. Till fyllning gjorde jag en apelsincurd som jag blandade med grädde och mascarpone och en chokladkräm med 70% choklad, phiadelphia och mascarpone.

Tårtan täcktes med extra vit marsipan, granar, en tomte som gör en snögubbe, en tomte som åker tefat och en tomte som vill leka snöbollskrig.  Jag satte i en grillpinne när jag gjorde figurerna för att de skulle kunna sättas fast på tårtan. Jag satte ett band runt tårtornas nederkant och pudrade över lite florsocker för att det skulle se lite mer snöigt ut.

Tomtekollage

 

christmas cake

 

English; Not a lot of days left before christmas! And here comes my christmas cake! I made a carrot cake but replaced the carrot with apples, granny smiths. I also added some christmas spice, like those I used in my gingerbreads. For the filling I made a orange curd and mixed that with mascarpone and whipped cream. As a second layer I made a chocolate filling; dark dark chocolate, cream cheese and mascarpone. I covered it with marzipan and made figures. Happy santas throwing snowballs, building a snowman and another is going down the hill on a saucer. To get the figures to stay on the cake I put a skewer in. So, what are you waiting for? Go crazy with the marzipan and make your own fun and tasty figures =)

Kommentera

