Lucka 17 är söt och seg

Har kokt kola idag! Hur enkelt som helst. Lika delar sirap, socker och grädde som får koka till 122 grader. Det bubblar lätt upp rejält både när man rör och inte så jag hade kastrullen på lägsta värmen i säkert 45 minuter. Då slapp jag passa den hela tiden, den puttrade lugnt och fint. Min syster gjorde den i helgen och hon hade i en urskrapad vaniljstång som gav jättemycket smak trots att fröna hade använts i en annan annrättning. Sedan stödde hon på flingsalt och det blev jättegott. Jag funderade på smaksättning och bestämde mig för att köra samma tema. Men min smakar inte alls lika mycket vanilj! Och jag hade inget flingsalt så  det fick bli vanligt finkornigt. Det blev en jättegod kola, som smakade just kola. Hade ju varit gott att få fram någon mer smak, kanske lägga i anis eller kardemumma, citronskal eller annat. Men det blev en helt enkel kola… Lite tråkigt men ja, god ändå. Jag hällde upp kolan i en fyrkantig form som jag klätt med bakplåtspapper och spreyat med olivolja (ja, gav en god smak) för att det skulle vara enkelt att skära kolan i bitar och snurra in i en bit papper.

Har ätit så många att jag mår illa nu…

En skål kola

 

Kola

 

English; Today I have made toffee. A dead simple toffee. It was supposed to taste more of vanilla, since I put a vanilla bean in it when boiling, but there is no heavy taste of vanilla. Although the seeds of the vanilla bean was all ready used in another dish, I thought it was going to taste a lot of vanilla anyway. My sister did this toffee the other day and used just the bean with no seeds and it was exploding of vanilla! But, I guess, my vanilla was not as fresh or good as hers. I sprinkled some salt over the toffees as well.

To make toffee you boil 1 part syrup, 1 part sugar and 1 part double cream to 122 degrees Celsius. (Add any flavoring at the beginning, such as anis or cardemum). Pour in a tray that you have covered with baking paper, and spray some oil on there as well. Let it cool before you cut in to good sized pieces and wrap in baking paper. (If you put some oil on the knife the toffee will not stick.) Enjoy!

Kommentera

