Rykande het Lucia-lucka

Idag är det Lucia. Glad Lucia eller vad man säger. 13:de luckan öppnas. Med kylan ute och julen verkligt närmande, står bakom dagens lucka en flaska glögg. Värm till rykande och känn hur julen sprider sig i hela kroppen! Det är verkligen gott med glögg. Värmer en inifrån. Och som med så många andra julbestyr i köket, så luktar det otroligt gott också.

Gjorde glöggen i förra veckan men har än inte hunnit fixa till flaskan… Nu är flaskan bara halvfull och det känns därför lite onödigt att göra flaskan julig. Men utseendet är ju inte allt!

Att göra egen glögg är enkelt. Jag gör inte så som jag sett att många gör, med svagdricka och jäst med mera. Det blir säkert jättegott, men eftersom denna glögg också blir god tycker jag att enkelheten går före här. Basen är rött vin, värm upp med kryddor och socker. Låt dra över natten eller längre. Sila och värm upp när glöggtid är kommen.

 

Glöggdags

 

I år använde jag 75 cl vin, 2 kanelstänger,  15 kryddnejlikor, 10 kardemummakapslar, en rejäl 2-cm-bit färsk ingefära och skalet från en halv apelsin (endast det orangea). Till en början tillsatte jag 1 dl socker. Men har tillsatt lite mer i efterhand.

smak av jul

 

Såhär ser det ut i grytan;

Glögg i grytan

 

Jag köpte en blossa vinglögg för att jag ville jämföra den med min.  Blossas vinglögg är god, definitivt sötare. Men precis lika god var min! Nästa dryck att göra blir en kryddig cider. Och så gör jag nog en glögg till med clementinskivor i.

English; Behind shutter 13 I´ve put a bottle of steaming hot mulled wine. It is easy to make. Heat 75 cl red wine with 2 cinnamon sticks, 15 cloves, 10 cardamom pods, a hefty 2-cm piece of fresh ginger, the peel of half an orange (only the orange) and 1-2 dl sugar. Don´t let the wine boil, then the alcohol will  vaporize. Let the wine sit overnight. Strain and heat it up when it’s time to drink. Enjoy.

 

4 thoughts on “Rykande het Lucia-lucka

Kommentera

