Saffran i lucka 10

Jag kände för att baka något mysigt till lucka 10. Så jag höll kvar vid gamla recept. Denna gång är det inte ett gammalt recept som har gått i arv utan ett recept från boken Vinterkalas av Hannu Sarenström. Det är en mycket mysig bok! Massor av gamla klassiker. Han berättar om recepten och många gånger om personerna bakom. Ja, det är helt enkelt stämningsfullt.

Jag tänkte att jag ville göra något från hans bok och hittade receptet på saffranskaka. Jag tror dock att jag gjorde en miss. Jag kan ha haft i 3 dl socker istället för 2… Men den är god i alla fall. Men ganska komiskt eftersom många (även jag själv ibland) vill få ner sockermängden i recept, men nej, jag tillsätter…. Kakan tog ganska lång tid i ugnen. Det stod 35-40 min men jag hade den nog inne i 55 min, men tror att kakan är tänkt att baka i en avlång form, så gör du det så tar det nog inte så lång tid. När den stod och bakade sig i ugnen spred sig en helt underbar doft i hela lägenheten! Kan säga att kakan är värd att göra enkom för just den doften!

Jag gjorde en glasyr som jag ringlade över. Jag gillar saffran tillsammans med apelsin, så jag rörde bara ihop apelsinsaft, lite apelsinzest, florsocker och phiadelphiaost till en lagom koncistens. Det blev gott!

Hannu Sarenströms saffranskaka

English; a common Swedish christmas flavour is saffron, maybe it is a common spice in the rest of the world as well during christmas. Anyhow, we usually make soft bread with saffron that we call ”Lussebulle” and we serve this especially on december 13. Today I baked with saffron, but i did not do the traditional lussebulle, no I did a saffroncake (like a sponge cake I believe). It was very tasty and sweet, I may have put 1 dl sugar too much in it… The smell in the kitchen while baking it and after was incredible, a worm powerful scent of christmas!

3 thoughts on “Saffran i lucka 10

  1. Pingback: Lucka 14 | Sockervisp

Kommentera

