Mjukt i julkalendern den 9:de

Bakom lucka 9 doftar hela köket av jul! Det är pepparkaksbak. Fast en mjuk pepparkaka. Ugnen avger en kryddig värme. Jag har bakat faster Sivs mjuka pepparkaka. Det är så härligt att använda gamla recept. Tänk att just de ingredienser som jag har stått här och mätt upp är precis samma som faster Siv har mätt upp år efter år. Nu vet jag i och för sig inte om hon bakade den år efter år. Men oavsett så är det något visst med recept som går i arv. Nu kunde jag ju inte hålla mig helt till receptet. Jag ökade mängden ingefära och kanel. Det lät ju så ofantligt lite, bara 0,5 tsk ingefära och 4 tsk kanel skulle det vara i… Nej, i min blev det 2 tsk ingefära och 4 väl rågade tsk kanel. Sedan skulle det inte vara fler kryddor i, men den smakade pepparkaka ändå =)

Jag gjorde en frosting, eller glasyr hade nog fatster Siv sagt, som inspirerats av Leila Lindholm. Nutella och apelsin fick sätta smak på cream cheesefrostingen, men varken kakao, kaffe eller vanilj, som hon har i sin, fick komma med. Jag hade också en betydligt mindre mängd florsocker i. Vispade 200 gram cream cheese med ca 1 dl florsocker, skalet från en apelsin och 1 rågad dl nutella. Det blev mumsigt, passade utmärkt ihop med kakan.

Garneringen består av blad från mammas järnek. Det är så otroligt vackra blad, juliga dessutom! Men var försiktiga om det är så att ni inte vill att någon frosting ska gå till spillo, bladen är taggiga och kan lätt riva dig i läppen… Eftersom det är lingonsylt i kakan tyckte jag att frysta lingon kunde sprinklas över lite varstans också. De bidrar dessutom till en fräsch kick i de tuggor de kommer med. Sist av allt pudrade jag över lite florsocker, lite snöigt, men det syns nog inte på bilden.

Mjuk pepparkaka

 

English; My aunt Siv had a recipe on how to make a soft christmas cake. In Sweden we call it ”pepparkaka” which in direct translation would be peppercake. But make no mistake, there is no pepper in the cake. I think the cake in English could be called gingerbread. The spices that set flavor to the cake are ginger and cinnamon. Also lingonberry contributes to both taste and moist. I made a frosting to go with the cake; 200 grams of cream cheese, zest from one orange, 1 very filled dl nutella and some powdered sugar. Just whisk it to a nice and light consistency  and spread over the cool cake.

When making a cake like this, the kitchen will get the most wonderful smell of christmas. Also knowing that the recipe has been made over generations, gives a nice feeling in the heart.

Kommentera

