En värmande lucka 3

Så har första helgen i december passerat. Det blev en vit, vacker och kall första advent och idag är det måndagen den 3:e december. Efter all denna snö som fallit i helgen tycker jag att det bakom dagens lucka ska finnas något värmande. Något som jag ibland unnar mig. Som alltid väcker minnen från barnsben när jag fick göra det här hos mormor. Hos mormor gjordes den alltid med grädde i botten av koppen. Och aldrig aldrig någonsin på pulver. Nej, pulver existerar inte för mig. Idag blir det således en kopp varm choklad! Till frukost, fika eller lunch… När helst. För mig blir det till frukost!

Det bästa med att göra egen varm choklad och inte använda pulver, är att du kan få den precis hur söt eller stark du vill. Där är inget mer än kakao, socker och mjölk i. Och så grädde på toppen så klart. Inget klumpförebyggande medel här inte. Rör ut kakao och socker i lite lite mjölk, eller grädde som jag och min syster alltid fick göra hos mormor, och tillsätt mer mjölk först när det är en klumpfri blandning. Jag brukar ta ca 1 tsk kakao och något mindre socker till en kopp. Sedan finns det den lyxiga varianten där du låter 70% choklad smälta i varm mjölk, men den är på inga sätt bättre än en enkel på bara kakao. Nej, det blir endast en annan smak…

Nu ska jag njuta av min varma choklad!

English; It is monday, the third day in my christmas calendar. With all the snow that has been falling this weekend, especially yesterday, I think that the treat for the day should be something warming. Therefor I choose to make me some hot chocolate, with whiped cream on top. I do the cocoa like we allways did at my grand mothers, about one teaspoon cocoa and a little less sugar. Stir it directly in the cup, adding either heavy cream or milk till you have a smooth consistency, then add hot milk (or cold and put the entire thing in the micro way). For me, this will be the hig point at the breakfast table, enjoy!

6 thoughts on “En värmande lucka 3

  1. Hej! Tack för din kommentar på min blogg! Roligt att hitta till dig! Varm choklad med grädde är gott, men även en skopa vaniljglass passar bra i den varma drycken 🙂

Kommentera

