Trädgårdstårta

Henriks svåger, Jérémie, fyllde 40 år för ett tag sedan. Igår var vi där hemma och firade honom och jag hade fått äran att baka tårtan. Det blev en princesstårta; hallonsylt och vaniljkräm. Bottnarna gjorde jag på receptet som min mamma och mormor komponerat, som jag använde i doptårtorna för ett tag sedan. Har blivit lite förälskad i det receptet. Det har ju blivit så bra, mjuka och luftiga och höga!

När jag skulle komma på hur jag skulle dekorera tårtan tänkte jag på att Jérémie gillar trädgård och sådant. Han har haft en liten såbädd i en pallkrage (detta är så jag kommer ihåg det, kanske minns jag fel), han har bläddrat i frötidningar och han har byggt en liten vattenanordning på gräsmattan. Så jag tänker mig honom som en som gillar trädgård och grönt helt enkelt. Jag såg honom också i en t-tröja med en apa på, av ett vist märke, men det visade sig att det var en apa utan något märke alls… Men därav målade jag en viss typ av apa på tårtgubbens  t-tröja (eller försökte).

Dekorationer

Tårtan är täckt med marsipan och har marsipanblad längs kanten. Alla andra dekorationer är av sugarpaste. Jag fann att det var svårt att blanda till en snygg brun färg, så jordbädden är sugarpaste blandad med smält choklad. Det fungerade utmärkt att göra så, den blev snyggt brun, var jättelätt att arbeta med och smakade lite choklad. Jag har köpt lim som ska användas till sugarpaste, men kom fram till att jag gillar kristyr bättre. Det känns mer naturligt, bara florsocker och äggvita, eller vatten, istället för något slajmigt blandat på pulver. Dock ser man ju kristyren på en del ställen, men så får det vara. Kan tänka mig att limmet är bra när man limmar ihop blomblad eller liknande, fast nja, kristyr fungerar nog då med…

Trädgårdstårta

 

Jérémie är från Frankrike, så jag försökte inkorporera lite franskt. Fast det är ju uppenbart, jag menar, se bara på den franska mustaschen och baskern… Och för att tydliggöra, Jérémie har ingen mustasch.

Morot och blomkrukor

Jag hade ingen tårtkartong så det fick bli ett hopkok av en kartong som egentligen är till cupcakes, lite grillpinnar och häftklammer…

redo för frakt

 

English; Henriks brother in law turned 40 a while ago. We celebrated his birthday yesterday and I made the cake. It was with vanillacream and raspberry jam. I covered it with green marsipan and made decorations of sugarpaste. The theme was garden since I have a image of the (french) brother in law to be quite a garedner. Hence I made vegetables, flowers in flowerpots and a man with a french tuch. For the soil I mixed melted chocolate with sugarpaste; the result was a verry workable dough with a nice taste of chocolate. I had no box to transport it in, so I had to free style with a cupcake box, some skewers and staples.

3 thoughts on “Trädgårdstårta

Kommentera

