Chokladpraliner med syltad ingefära

Jag fick jättefina pralinformar av Henrik för några år sedan. De är gjorda i silikon och pralinerna får formen av hjärtan eller rosor. Jag har inte använt dem mycket, de är faktiskt inte så enkla att använda. När man gör pralinskal är tanken att man ska fylla formen helt först, låta stå en minut eller så för att sedan vända upp och ner på hela formen så att överflödig choklad rinner ur och man får ett lagom tjockt skal. Vanliga pralinformar i hårdplast lever inte sitt eget liv så som dessa silikonformar gör… Det är ganska svårt att skrapa av chokladen också, så att det blir en slät yta, eftersom den mjuka formen inte riktigt står emot trycket från en palett/spatel eller liknande. Men jag blev ändå väldigt nöjd med dem. Fast jag gjorde en liten fuskis och fyllde dem helt och tryckte bara ner en bit syltad ingefära i mitten. Det blev jättegott, ingefära och choklad var en bra kombo!

Dessutom tyckte jag att det var värt att föreviga våra vackra rosor som nog inte kommer orka stå kvar länge till i kylan.

 

5 thoughts on “Chokladpraliner med syltad ingefära

Kommentera

