Lila små skor

Så var det äntligen dags att montera ihop och frosta tårtorna till Isabels dop. Allt var förberett. Det skulle bli 2 våningstårtor med respektive 2 våningar, så 4 ”tårtor” totalt. Varje tårta fick ett lager lemoncurd och ett lager med både hallonsylt och vispad grädde. Däremellan var sockerkaka efter ett recept som min mamma och mormor knåpade ihop för länge sedan (delad i tre). Sedan stack jag 5 sugrör med grillpinnar i, i de två stora tårtorna, som ska agera undervåningar. Detta för att ge lite mer stöd åt  de mindre tårtorna som jag ställde ovan på. Därefter fick de båda våningstårtorna ett lager italiensk maräng kring sig. Resultatet ser ni här under, dock satte jag på några fler fjärilar…

Själva tårtan;

 

 

 

English; I made a baptism cake with the flavours lemon and raspberry. I covered it in italian meringue. I used the recipe for the cake that my grandmother and mother have made. In sugarpaste, I made tiny purple shoes and butterflies.

9 thoughts on “Lila små skor

  1. Fantastiskt vacker tårta! Underbar kombo med maräng, citron o hallon! Fick en överbliven bit till kaffet hos Anna och den smakade gudomligt, nästan godare än på dopet!!!!

  2. Tack Emma för en underbart fin tårta! Den var så vacker att ingen vågade vara den första att skära i den… Chokladbiskvierna och kardemummasnurrorna slog också högt i taket ! Samuels moster skulle vilja ha receptet på kardemummasnurrorna….
    Nu har du gjort tre beställningar t mig och min familj och vi är lika nöjda varje gång!! Tack!

  3. Pingback: Almas doptårta | Sockervisp

Kommentera

