Mina chokladbiskvier

Mm, biskvier är himla gott! Har gjort ett antal nu inför dopet. Tycker själv att biskvier ska vara sega i mandelbotten, ha mjuk och chokladig kräm och chokladöverdraget ska knäcka lagom när man biter i den. Sist jag åt biskvi var den köpt på konditori. Botten var i princip mjuk rakt igenom, nästan lite blöt, inget motstånd alls. Chokladkrämen var mest söt, men jättefin i konsistensen och chokladöverdraget var härligt krispigt. Den var alltså helt ok, men hade jag bakat den själv hade jag inte varit nöjd. Men jag hade i alla fall en tydlig bild av vad jag ville uppnå när jag nu bakade biskvier.

Biskvierna blev jättebra, precis så som jag vill ha dem. Det enda var att chokladen som jag tempererat (ja, jag lyckades *glad*) inte räckte till alla, så det blir till att fortsätta med doppningen i nästa vecka. De sista biskvierna blev inte så bra med just överdraget så jag tog med tre till min syster som jag la i en liten ask jag hade gjort. Smaken var där i alla fall och att ge bort ens egna kreationer i en fin liten förpackning är kul och, vågar jag säga, alltid uppskattat.

Ett tips om du spritsar ut biskvimassan är att forma till dem med ett fuktat finger. Då kan du trycka ner oönskade små toppar utan att smeten fastnar på fingret. För att få bottnarna att släppa lättare från bakplåtspappret kan du lägga pappret på en fuktad yta, så som din diskbänk eller ditt bord, och låta dem svalna där på. Sedan är det lättare att lirka dem av pappret.

English; I made small almond cakes/biscuits with chocolate filling. They were all that I hoped for, chewy, soft buttercream and crispy chocolate at the top!

4 thoughts on “Mina chokladbiskvier

  1. Biskvierna som du bjöd på från denna lilla ask var absolut inte misslyckade.
    De var perfekta i smaken, krämen lagom i konsistensen och chokladen lät precis som den skulle när den anfölls av tänderna 🙂
    Med andra ord himmelsk
    Tack till dig och din syster för en underbart Smylig helg.
    Kramar Carina

    • Fanny bonne journée! Quel plaisir que vous avez regardé dans! Betyder detta att jag tycker att det är kul att du har tittat in på min blogg? För det menade i alla fall google translate =) Tack så mycket! Ha det så bra i Frankrikeland! Kram kram!

Kommentera

