Kardemumma-snurror

Ska ju baka till ett dop som hålls i nästa vecka. Förutom tårta så har föräldrarna önskat kardemummasnurror och chokladbiskvier. Så idag har jag bakat snurrorna. Jag blev hemskt nöjd med dem! Mm, så goda de blev! Fast den andra satsen jag bakade fick mer smak av kardemumma, så till nästa gång vet jag att det bara är att ösa i kardemumma =)

Jag bakar dem så som det står på mjölpaketen till exempel receptet på kungsörnens, som när man gör kanelsnäckor. Fast jag tillsätter lite mer salt, ett ägg och i detta fall 1 extra tsk kardemumma i degen. Till fyllningen tog jag 200 gram smör, 1,5 dl socker och 3 tsk kardemumma. Bakar dem på 200 grader i 11 min.
Har använt kardemumma från hela kapslar som jag köpte i Qatars tax-free shop =) kändes exotiskt!

Kommentera

