Pots de crème au chocolat

Igår var en så perfekt dag för en riktigt god dessert! Vi hade ätit en ganska tidig middag, var ute och gick Malmö by Night och sedan passade det att komma hem till något litet sött. Det blev liksom inte den där dästa känslan det kan bli när man bara sitter inne och äter allt i en följd. Jag är fortfarande inne på det där med choklad, så jag gjorde en lite kopp med underbar chokladkräm i, som jag gjort en gång innan. Mmmmm, det blir så gott! Det är ett recept från Leila Lindholm och det är väldigt enkelt. Som vanligt hade jag inte exakt vad som ska vara i… men det var bara chokladen som blev lite mörkare än vad som står i receptet. Så min lilla ”pot” blev nog aningen skarpare/beskare än hennes, men det är ju gott ändå =) Gjorde halv sats eftersom det bara var jag och Henrik.

Det är bara att koka upp 1 dl mjölk, 1,75 dl grädde och 0,33 dl socker med fröna från en halv vaniljstång. Hacka 100 g choklad, 60-70%, och rör ner i den uppkokta gräddmjölken. Rör slätt. Separera 3 ägg så att du får 3 äggulor i en bunke. Rör sönder dem och häll ner den varma chokladblandningen under konstant vispning, (för hand alltså). Häll upp i 4 eller 5 små koppar och tillaga i vattenbad i en ugnsfastform, mitt i ugnen på 100 grader. I Leilas recept står det 1,5 timme, men jag hade dem inne 2 timmar, vill att den liksom ska sätta sig lite så det blir lite fastare än kräm, men mjukare än pudding. ATt de står inne längre kan ju bero på att jag hade mer i mina koppar, för jag hade bara 4 stycken. Enligt receptet blir det 10 portioner på full sats och borde följaktligen bli 5 portioner på halv sats.

Förutom att det blir underbart gott så är det är ett så mysigt recept för man får en chans att använda sina små kaffekoppar som kanske bara står och dammar inne i ett skåp.

5 thoughts on “Pots de crème au chocolat

  1. Pingback: Chocolate pots de creme | Sockervisp

Kommentera

