Mm choklad!

Har länge varit sugen på riktigt mycket choklad. Men inte bara att äta massor med chokladbitar. Nej, jag har liksom haft en vision; Jag sitter uppkurad i soffan med en filt om mig och framför mig står en kopp varm choklad med grädde på toppen samt en mastig chokladcupcake som likaså har fulländats med härligt vispad grädde. Igår blev det nästan så, fast utan den varma chokladen. Har velat testa något recept från en bakbok jag köpte i somras och igår blev tillfället att göra det. Jag gjorde såklart om det lite. Adderade en chokladkräm i mitten av cupcake:en och tog den enkla vägen med bara grädde på toppen. Originalet hade en chokladsmörkräm som frosting, men det kändes både mäktigt och för ansträngande att göra.


De blev jättebra, men väldigt mäktiga. Så det var nog bra att det inte var någon varm choklad till… Receptet var väldigt generöst, det innehöll mycket av allt, smör, ägg, socker, choklad, you name it. Var därför lite tveksam till det först men Henrik sa ”om du nu har velat testa ett recept ifrån boken så är väl nu ett väldigt bra tillfälle”.  Och ja, det blev ju bra. Receptet är från boken LOLAS cupcakes. Det är två tjejer som har startat bageriet LOLAs i London och har nu samlat några av sina cupcakerecept i boken. Det var ett lite annorlunda tillvägagångssätt att baka cupcakes:en men här kommer i alla fall receptet:

  • 100 g mörk choklad
  • 175 g smör
  • 2,5 dl socker
  • 4 ägg
  • 1 och 3/4 dl mjöl
  • 1,5 tsk bakpulver*
  • 2,5 msk kakao
  • 1 nypa salt

*i originalreceptet ska det vara 1 och 3/4 extra fint mjöl, vilket innebär att det redan innehåller bakpulver. Jag har inget sådant mjöl så jag tillsatte istället själv 1,5 tsk bakpulver. Men har du så kallat self raising flour så använd det…

Sätt ugnen på 175 grader. Smält choklad och smör slätt över vattenbad. Tag bort från värmen och rör ner sockret. Låt stå och svalna i 10 min. Vispa sedan ”chokladsmältet” med elvisp i 3 min. Tillsätt äggen ett i taget, vispa 10 sekunder mellan varje ägg. Sikta ner de torra ingredienser och vispa till en slät smet. Fördela smeten i 12 muffinsformar (som gärna står i muffinsplåt) och grädda miss i ugnen 20-25 min. Låt svalna.

Min addering var chokladkrämen som jag gjorde genom att smälta 30 g choklad (70%-tig). Vispa 60 g phiadelphia med ca 0,5 dl florsocker, vispa väl. Blanda i den smälta chokladen och vispa slätt. Tillsätt 0,5 dl vispgrädde och vispa till önsakd koncistens. #detta är ungefär så jag gör min frosting till chokladcupcakes i vanliga fall, det blir himmelskt gott.

När  cupcakes:en har svalnat; skär ut en bit ur mitten av varje muffin och fyll på med krämen. Spritsa eller klicka på vispad grädde och dekorera efter önskan. Jag tog ovandelen av det jag hade skurit ut från muffinsen och satte på som ett litet ”kex”.

4 thoughts on “Mm choklad!

    • Tack =) Bakar i detta nu dina napoleonhattar, men småkakor är inte riktigt min grej så de är inte alls så fina som dina.. Ska testa att låta resterande obakade kakor vila en stund i kyl…

Kommentera

