Frukost

När två av Henriks systrar kom och åt frukost hade vi bakat över-natten-bröd och gjort hallon-äpplesmoothie. Vi har varit dåliga på att handla på sistone, det känns som att kylskåpet alltid är tomt. Så det kändes som en riktig lyxfrulle eftersom vi hade olika sorters skinka, leverpastej, ost, nykokt hallonsylt och ägg. Ett tips på en jättegod smoothie är just att mixa hallon med någon juice (för koncistens och smak) och smaksätta med mynta och ingefära. Min syster gjorde det härom veckan och det var riktigt gott, både friskt och fräscht. Till vår frukost blev det dock bara hallon och äpple. Vi dammade av vår råsaftcentrifug och gjorde äppeljuicen i den. Det blev jättegott, men när äpple reagerar med syre blir det ju brunt, så det var tur att hallon är så himla rött så att smoothien ändå fick en angenäm färg. Henriks ena syster ville inte ens smaka på äpplejuicen för den såg så äcklig ut…

Brödet blev gott. Hade egentligen velat låta det jäsa lite till, men tiden räckte inte till. Utgick från Alexandras grundrecept på bröd. Slängde i både kruskakli, grahamsmjöl och dinkelmjöl. I vanliga fall brukar jag ha lite fastare deg, alltså pytsa i lite mer mjöl, då blir det ju också lite bättre höjd på det, men det är svårt att avgöra när degen ska stå över natten. Det var gott i alla fall.

Till skillnad från frukosten ovan, hade vi i dag kvar en massa pålägg men varken bröd eller knäckebröd. Inte ens skorpor har vi… Så det blev en tallrik á la LCHF, bara massa skinka och ost. Några bitar paprika hade smugit sig in också =)

3 thoughts on “Frukost

  1. Vilka jättefina koppar! Tur att brödet blev gott, degen blir så läskigt lös. Första gången hällde jag i mer mjöl för jag trodde det skulle sluta som pannkaka, andra gången kunde jag bromsa mig 🙂 degen var verkligen jättelös, men tror det var det som gjorde de stora hålen i brödet. Ska på brödkurs den 18:e så kanske får veta då 🙂

    • Tack =) de är till och med med i filmen ”helens små underverk”, är från Designhouse Sthlm, men tillverkas inte mer =( … Ja, kan tänka mig att det blivit finare hål om det hade fått jäsa lite till innan jag satte in det i ugnen. Vad kul med brödkurs! Var är det?

Kommentera

