Myset fortsatte och Leif Mannerström kan sin sak

Fredagsmyset med syster fortsatte med att vi tände höstens första brasa.  Ooo, vad jag hade velat ha en öppen spis hos mig! Men det är nog svårt att sätta in i vår lägenhet, framför allt att få tillstånd… Sedan började jag med kvällens förrätt. Jag kan ju berätta att det inte belv mer middag än förrätt. Klockan blev helt enkelt för mycket… Men det är i alla fall med förrätten som Leif kommer in i bilden.

Ja, det må jag säga! Leif, han är nog ett geni i köket. Jag har tittat en del på kockarnas kamp, som avslutades i veckan, och där har han verkat så härlig! Har en bok av honom som heter Mannerströms skaldjur som är helt fantastisk! Gjorde en rätt från den boken igår, som jag och syster åt. Rätten var inte heller allt för komplicerad, receptet nedan är till 4 pers.

  • Du steker några halverade svampar (skulle vara karl johan, men det hade inte affären så det blev skogschampinjoner). Jag hade två per person.
  • Kokar 100 g persiljerot med 1 dl grädde och 1 dl mjölk tills det blir mjukt. Silar av (men spara kokvätskan) och mixar persiljeroten med bladpersilja, späder med kokvätskan till önskad koncistens, saltar och pepprar.
  • Puttra ihop 1 dl balsamvinäger med 1 msk socker tills hälften återstår. Blanda ner lite russin. När reduktionen svalnat häller du i lite olivolja.
  • Stek önskat antal pilgrimsmusslor (jag hade två per person) på hög värme i tystnat smör. Jag stekte dem 1,5 min på varje sida. Salta.
  • Arrangera allt samman på tallrikar/fat tillsammans med några skivor pata negra (spansk lufttorkad skinka) och ett färskt klyftat fikon var.

Mm, detta kan jag verkligen rekommendera!

 

3 thoughts on “Myset fortsatte och Leif Mannerström kan sin sak

  1. Pingback: Lyxigt med fisk och maräng | Sockervisp

Kommentera

