Fredagsmys med fika

Igår hade jag en sådan mysig dag med syster! Visst, den blev inte exakt som jag tänkt, men det var ändå en perfekt fredag! Det enda jag faktiskt kan anmärka på är att den var på tok för kort… Till fredagsfika gjorde jag en liten citron och hallontart med krämig maräng. Den var jättegod, men oj så mäktig.

Jag använde pajskalsreceptet som jag gjorde till äppelpajerna till kräftskivan och resultatet blev mycket bra! Tryckte ut degsmulorna (pajdeg som inte blandats till en slät deg) i vars en liten tartlettform som jag förgräddade. Trodde inte att jag skulle lyckas få ut de gräddade skalen från formarna i ett stycke, men jag la tilltron till mammas sätt att ta ut mandelmusslor (formakagor) från hennes små formar. Alltså smällde jag kraftigt men bestämt formarna upp och ner i diskbänken. – Och tänka sig, det gick! Jag fick två fina pajskal, om än lite naggade i kanterna. Pajskalen fick en klick lemoncurd i botten, italiensk maräng (som syster gjort) spritsad som ett O som fylldes med rårörda hallon. Mmmm… Serveras med rykande hett kaffe!

Tartletterna gick himla fort och enkelt att göra faktiskt. Lemoncurden var från en fin burk som jag fick av Henriks föräldrar i födelsedagspresent, -minimal ansträngning. Tinade hallon mosades med ytterst lite florsocker, -minimal ansträngning. Pajskalen går rätt fort att göra de med, förgräddades i 225 grade 8 min (pajdegen som blir över kan du frysa eller passa på att baka av ytterliggare en paj som du kan fylla med vad du är sugen på). Marängen som syster gjorde gick också fort och var enligt följande:

Häll 2 dl socker och 0,5 dl vatten i en kastrull och koka en sockerlag till 122 grader (rör ej under tiden, då blir det bara sockerkristaller). Vispa under tiden 2 äggvitor till ett skum och tillsätt 1 msk socker i en skål. Fortsätt vispa till ett fast skum. När sockerlagen har nått 122 grader häller du den i en tunn stråle i äggskummet under konstant vispning. (Tänk på att du inte häller sockerlagen på visparna, då hamnar den på skålens kanter OCH att sockerlagen är extremt varm!!!). När all sockerlag är invispad fortsätter du att vispa tills marängen är jummen. Låt kastrullen som du kokat sockerlagen i stå i vatten innan du diskar den så löses sockret upp av sig själv. Den här marängen räcker till ca 4 tartlettformar eller en större paj på ca 22 cm skulle jag tro. Det blir ju trots allt ganska sött så det behövs inte allt för mycket.

Extra mysigt var det att dricka ur mammas ostindia koppar från rörstrand. En atmosfärhöjare bara de…

 

2 thoughts on “Fredagsmys med fika

Kommentera

